حمل 28, 1400 08:09 Asia/Kabul
  • سازمان ملل متحد به ماموریت خود در افغانستان ادامه می دهد
    سازمان ملل متحد به ماموریت خود در افغانستان ادامه می دهد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از ادامه مأموریت کمک رسانی این سازمان در افغانستان موسوم به یوناما خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه اعلام کرد، این سازمان با وجود خروج نیرو‌های آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان در سال 2021، مأموریت سیاسی خود برای کمک به افغانستان را حفظ خواهد کرد.

مأموریت کمک رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به یوناما حدود یک هزارو دویست کارمند در این کشور دارد که بیشتر آن‌ها ملیت افغان دارند و "دبورا لیونز" کانادایی ریاست یوناما را از ماه مارس 2021 بر عهده دارد. 

"ژان آرنو" فرانسوی هم از ماه مارس 2021 به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان منصوب شده است.

در مجموع نمایندگان آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد در افغانستان بالغ بر چهار هزار نفر است که بیش از 75 درصد آن‌ها اهل این کشور هستند.

آمریکا براساس توافقنامه اش با گروه طالبان در فوریه 2020(دلو 1398) در دوحه قطر در حالی باید نیروهای خود را تا اول مه 2021 از افغانستان خارج کند که گروه طالبان به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد تبعیت نکردن از این توافقنامه هشدار داده است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده است.

از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

مردم و مقامات افغانستان بارها خواستار خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا از کشورشان شدند.

کلیدواژه