ایران: کنشگران منطقه ای باید کمک کننده به پروسه صلح و ثبات در افغانستان باشند
(last modified 1400-01-30T10:53:08+00:00 )
حمل 30, 1400 15:23 Asia/Kabul
  • ایران: کنشگران منطقه ای باید کمک کننده به پروسه صلح و ثبات در افغانستان باشند
    ایران: کنشگران منطقه ای باید کمک کننده به پروسه صلح و ثبات در افغانستان باشند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: معتقدیم تمامی کنشگران منطقه ای باید کمک کننده به پروسه صلح و ثبات باشند و کسی نباید به عنوان طرح دیکته شده برای ملت افغانستان ورود کند.

به گزارش رادیو دری،«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به گفت‌وگوهای ظریف با همتای افغانستانی و همچنین گفت‌وگوی نماینده وزیر خارجه در امور افغانستان با مقامات افغانستان، اظهار داشت: نه تنها در گفت‌وگوی آقای ظریف با همتای افغانستانی بلکه در گفت‌وگوهای نماینده ویژه ایران با مقامات افغانستان این موضوع طرح شده است. علاوه بر این، در ملاقات ظریف با رئیس جمهور افغانستان در تاجیکستان این موضوع مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

 وی افزود: ‌برای ما افغانستان با ثبات و با امنیت کامل اولویت بسیار بالایی است. گفت‌وگوهای صلح باید گفت‌وگوهای بین الافغانی باشد، با مدیریت گروه‌های افغانستانی و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته به عنوان یک همسایه نهایت تلاش خود را بکند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران ادامه داد: معتقدیم تمامی کنشگران منطقه ای باید کمک کننده به پروسه صلح و ثبات باشند و کسی نباید به عنوان طرح دیکته شده برای ملت افغانستان ورود کند. این موضع همواره جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما تلاش کردیم که تمامی گروه‌های افغانستانی در یک چارچوب درست با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند و در ۲۰ سال گذشته این را پیگیری کردیم و امروز هم سیاست ما همین است از طالبان و گروه‌های دیگر و همواره سعی کردیم گفت‌وگوها در چارچوب بین الافغانی صورت بگیرد.

وی گفت: در موضوعات دوجانبه از جمله سند همکاری گفت‌وگوها انجام شده است و بیش از ۹۹ درصد سند جامع همکاری ایران و افغانستان محقق و توافق شده و در برخی موارد گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک باقیمانده آن به نتیجه برسد.

کلیدواژه