ثور 01, 1400 09:04 Asia/Kabul

شورای عالی مصالحه افغانستان از نهایی شدن لیست اشتراک کنندگان در نشست صلح و ترکیه از تعویق افتادن نشست خبر داد.

به گزارش رادیودری، مولود چاوش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود 24 آوریل/4ثور در استانبول آغاز شود به بعد از ماه رمضان موکول شد.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک Habertürk  درباره علت این تصمیم خاطرنشان کرد، آمریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد. همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.

این وزیر تاکید کرد، با تصمیم آمریکا برای خروج از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، روند مذاکرات بین طرف های افغان و توافقنامه امضا شده بین واشنگتن و طالبان در دوحه در سال گذشته وارد دوره ای حساس شد.

چاوش اوغلو افزود: پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست، عجله کنیم. تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیات‌ها و مراحل تدارک مفید خواهد بود.

آمریکا در آستانه برگزاری کنفرانس استانبول اعلام کرد، عملیات خروج نیروهایش از افغانستان را به یازده سپتامبر/20سنبله موکول کرده است و به دنبال آن طالبان اعلام کرد، تا زمانیکه نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد.

جزئیات بیشتر در گزارش قریشی خبرنگار رادیودری از کابل:

کلیدواژه