ثور 01, 1400 10:00 Asia/Kabul
  • فرمانده آمریکایی: خروج از افغانستان یک عملیات پیچیده است
    فرمانده آمریکایی: خروج از افغانستان یک عملیات پیچیده است

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا (سِنتکام)، خروج نیروهای این کشور از افغانستان را عملیاتی سخت و پیچیده توصیف کرد و گفت: طالبان باید به توافقی که انجام داده است، پایبند باشد.

به گزارش رادیودری، کنث مک‌کنزی فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا روز سه‌شنبه در کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان اظهار کرد: هدف واحد ما در افغانستان این بوده است که اطمینان حاصل کنیم القاعده و دیگر سازمان‌های خشونت‌طلب افراطی دیگر، هرگز نمی‌توانند علیه دولت‌های متحد و شرکای ما توطئه، آماده سازی و حمله کنند.

مک‌کنزی ادامه داد: این مبارزات در طول سال‌ها از نبرد فعال با تروریست‌ها تا تلاش‌های مشورتی که برای تقویت توانایی دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغان در انجام مبارزات خود طراحی شده اند، به طور قابل توجهی تکامل یافته است.

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا درباره طالبان هم گفت: اگر آنها هر نوع به رسمیت شناختن بین‌المللی را برای افغانستان بخواهند، اگر خواستار هر نوع حمایت بین‌المللی باشند، باید به توافقی که انجام داده‌اند، عمل کنند.

آمریکا در سال 2001  به بهانه جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و رژیم طالبان را سرنگون کرد. با این حال در 20 سال گذشته با قدرت گرفتن دوباره طالبان و توافق صلحی که دولت ترامپ با آن در دوحه منعقد کرد، اکنون بایدن به ناچار و بدون کسب هیچ دستاوردی به این اشغالگری که با ناکامی به مراتب بدتر از جنگ ویتنام همراه بود، پایان می دهد.

جنگ افغانستان برای آمریکا دو تریلیون و 400 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

براساس توافقنامه آمریکا با طالبان در فوریه 2020 در دوحه قطر، آمریکا باید نیروهای خود را تا اول مه 2021 از افغانستان خارج کند.

گروه طالبان به دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد تبعیت نکردن از توافقنامه صلح برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در اول ماه مه 2021 هشدار داد.

کلیدواژه