دولت کابل آماده مشارکت طالبان در حکومت است
(last modified 1400-02-04T04:44:39+00:00 )
ثور 04, 1400 09:14 Asia/Kabul
  • حنیف اتمر: ادامه خشونت‌ها، شرایط صلح را از بین می‌برد
    حنیف اتمر: ادامه خشونت‌ها، شرایط صلح را از بین می‌برد

وزیر امور خارجه افغانستان با استقبال از تلاش های منطقه ای برای برقراری صلح در این کشور می گوید: کابل از مشارکت طالبان در حکومت و برگزاری انتخابات زودهنگام، استقبال می کند.

به گزارش رادیو دری، حنیف اتمر روز جمعه در نشست سه جانبه وزیران خارجه ترکیه-پاکستان و افغانستان در استانبول ترکیه با تشریح طرح صلح رئیس جمهور افغانستان گفت: دولت افغانستان برای مشارکت طالبان در حکومت و برگزاری انتخابات زودهنگام، آمادگی کامل دارد.

حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان که به دلیل ابتلا به کرونا، به صورت مجازی، در این نشست صحبت می کرد ،گفت: بدون صلح و تفاهم گروه های افغان، این کشور در مسیر رشد وتوسعه قرار نخواهد گرفت.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجهٔ جمهوری ترکیه نیز در این نشست راه حل سیاسی را یگانه گزینهٔ ممکن برای پایان جنگ در افغانستان دانست و خواستار ایجاد همکاری نزدیک میان افغانستان و پاکستان در راستای موفقیت پروسهٔ صلح شد. 

شاه محمود قریشی وزیر خارجهٔ جمهوری اسلامی پاکستان هم اظهار داشت که هرچند طالبان تمایل‌شان را برای شرکت در نشست صلح استانبول نشان ندادند، اما به باور وی، این تأخیر یک امر موقت است. قریشی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح پس از عید فطر در ترکیه برگزار شده و طرفین با تعهد روی رسیدن به یک توافق صلح همه‌شمول،‌ جامع و فراگیر، مذاکره کنند.

در پایان نشست، وزرای خارجهٔ سه کشور در یک کنفرانس خبری شرکت نموده، از طالبان خواستند تا به میز مذاکرات برگشته و مذاکرات صلح را از سر بگیرند. 

کلیدواژه