ضرورت تشکیل اجلاس کشور‌های همسایه افغانستان
(last modified 1400-02-06T04:58:30+00:00 )
ثور 06, 1400 09:28 Asia/Kabul
  • ضرورت تشکیل اجلاس کشور‌های همسایه افغانستان
    ضرورت تشکیل اجلاس کشور‌های همسایه افغانستان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: افغانستان بعد از خروج آمریکا نباید به حال خود رها شده و کشور‌های همسایه آن باید برای ممانعت از ورود مجدد آمریکا، برنامه داشته باشند.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فدا حسین مالکی، در واکنش به خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، اظهار داشت: تشخیص بایدن مبنی بر حضور ناموفق بیش از دو دهه آمریکایی‌ها در افغانستان و شکست خوردن این استراتژی، صحیح بود و در نهایت منجر به تصمیم آن‌ها به خروج از خاک این کشور شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، علت خروج نیرو‌های آمریکا از منطقه را شکست‌های پی در پی سیاسی و نظامی دانست و افزود: زمانی آمریکایی‌ها براساس مصوبه سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ به افغانستان آمدند تا با تروریسم و مواد مخدر مبارزه کنند، اما بعد از ۲۰ سال در هر دو حوزه شکست خوردند.

وی یادآور شد: امروز توزیع مواد مخدر از افغانستان به بالای ۹۰ درصد افزایش یافته است و در حوزه تروریسم نیز آمریکایی‌ها در مذاکرات دوحه به طالبان مشروعیت سیاسی دادند.

مالکی ادامه داد: استنباط آمریکایی‌ها این است که ماندگاری آن‌ها در منطقه و عملیات‌های کورکورانه مشکلات جدی برای نیرو‌های آن‌ها به وجود آورده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران اضافه کرد: از سوی دیگر کشور‌های قدرتمند منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران و روسیه تحرکات آمریکایی‌ها را دائم رصد می‌کنند و اجازه قدرتنمایی به آن‌ها نمی‌دهند لذا این موضوعات باعث شده است آمریکایی‌ها در نمایش قدرت نیز با شکست مواجه شوند.

کلیدواژه