ثور 07, 1400 08:00 Asia/Kabul
  • ادامه انتقادها از نابودی تجهیزات نظامی در افغانستان توسط آمریکا
    ادامه انتقادها از نابودی تجهیزات نظامی در افغانستان توسط آمریکا

شماری از نمایندگان مجلس افغان نیز نسبت به نابودی تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان توسط نیروهای امریکایی قبل از خروج از این کشور انتقاد کردند.

به گزارش رادیو دری، تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان در نشست عمومی روز دوشنبه گفتند، امریکایی‌ها‌ بر مبنای پیمان‌های استراتژیک و امنیتی مکلف به تحویل تجهیزات جنگی خود قبل از خروج به نیروهای امنیتی افغانستان می‌باشند، اما اکنون نیروهای امریکایی در برخی از ولایت‌های این کشور دست به نابودی تجهیزات خود زده‌اند و بخشی دیگر از این تجهیزات را نیز به پاکستان تحویل داده‌اند.

بلقیس روشن،  نماینده ولایت فراه گفت، "اکنون که قرار است امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، گزارش‌هایی وجود دارد که آنان تجهیزات نظامی خود را نابود می‌کنند و این درحالی است که آنها حق خارج ساختن و یا نابودی این تجهیزات را ندارند و باید آنها را به نیروهای امنیتی افغانستان تسلیم کنند.

روشن در ادامه از مقامات حکومت افغانستان به ویژه افرادی که پیمان‌های استراتیژیک و امنیتی را با امریکا امضاء کرده‌اند انتقاد کرد و افزود، مقامات حکومت که دیروز قرارداد امنیتی بسته اند، زبان شان لال شده و مانع خارج سازی تجهیزات نمی‌شوند.

در ادامه سائمه خوگیانی، نماینده ولایت ننگرهار در مجلس افغانستان هم گفت، آنان هر روز در ولایت خود صداهایی از منهدم سازی تجهیزات جنگی از سوی نیروهای امریکایی می‌شنوند و این درحالی است که چند سال قبل شخصیت‌های سیاسی افغانستان با کف‌زدن از امضای پیمان امنیتی با امریکا استقبال کردند؛ ولی اکنون در برابر یکه‌تازی امریکایی‌ها سکوت کرده‌اند.

خوگیانی خاطرنشان کرد که حکومت، سران احزاب و نمایندگان مجلس افغانستان باید مانع خروج و یا نابودی تجهیزات جنگی امریکایی‌ها شوند و آن را به عنوان یک بخشی از «غرامت» و جبران خسارت تجاوز امریکا به این کشور، به نیروهای امنیتی افغان تحویل دهند.

همچنین، مخدوم ابدال الله محمدی، نماینده ولایت سمنگان نیز گفت، امریکایی‌ها علاوه بر منهدم سازی تجهیزات جنگی خود، بخشی از آن را نیز به کشوری که با ما دشمنی دارد(پاکستان) تسلیم می‌کند. محمدی افزود، این اقدام خلاف پیمان‌های منعقد شده میان امریکا و حکومت افغانستان است و مجلس و حکومت باید در برابر عمل‌کردهای یک جانبه امریکا ایستادگی کنند و اجازه این کار را به آنان ندهند.

این واکنش ها درحالی مطرح می‌شوند که چندی پیش نیز نمایندگان مجلس افغانستان گفته بودند، امریکا هم‌زمان با خروج خود از افغانستان روزانه صدها عراده تانگ و سایر تجهیزات نظامی اش را از طریق "سپین‌بولدک" و "تورخم" به پاکستان انتقال می‌دهد. این درحالی است که نیروهای امریکایی پیش از این در ادعاهایی از تسلیم تجهیزات جنگی خود به نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داده بودند.

پیش از این نیز شماری از کارشناسان سیاسی و فعالان رسانه ای افغان از انهدام تجهیزات نظامی آمریکا در شرایطی که ارتش افغانستان نیازمند آنها برای مقابله با تروریست ها است، انتقاد کردند. رسانه ها و فعالان افغان، انهدام تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان را نشان دهنده صداقت نداشتن آمریکاییها در مبارزه با تروریست ها عنوان کرده اند.

 

کلیدواژه