ثور 07, 1400 08:52 Asia/Kabul
  • غزنی در آستانه سقوط؛ جنگ در چندین ولسوالی جریان دارد
    غزنی در آستانه سقوط؛ جنگ در چندین ولسوالی جریان دارد

نمایندگان غزنی در شورای ولایتی و مجلس می‌گویند که چهار تا پنج ولسوالی این ولایت که سقوط نکرده و مراکز آن قبلا به حومه شهر منتقل نشده بود، محاصره شده و در آستانه سقوط است.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا ،عارف رحمانی، نماینده غزنی در مجلس در مورد وضعیت امنیتی این ولایت گفت: وضعیت امنیتی غزنی واقعا نگران‌کننده است. جنگ به حومه شهر رسیده و کمربندهای شهر زیر حملات شدید طالبان است و همین‌طور وضعیت چند ولسوالی نیز بسیار وخیم است.

رحمانی افزود که همین اکنون ولسوالی های قره‌باغ، مقر، آب‌بند، ده‌یک و جغتو محاصره شده و اگر به وضعیت امنیتی غزنی توجه فوری و صادقانه نشود شاهد یک فاجعه کلان خواهیم بود و شهر غزنی نیز بار دیگر سقوط خواهد کرد.

این عضو مجلس افزود: «ما چند ماه قبل نسبت به این وضعیت هشدار داده و خواهان اتخاذ تدابیر از همان زمان شده بودیم؛ ولی مقامات اصلا به پیشنهادات و سخنان ما اهمیت ندادند.»

وی ابراز داشت که بیشتر راه‌ها از جمله شاهراه کابل- قندهار نیز از چند ماه به این سو در کنترل طالبان است.

حسن‌رضا یوسفی؛ عضو شورای ولایتی غزنی نیز به آوا گفت که وضعیت امنیتی نگران کننده و غیر قابل قبول است و باید نهادهای امنیتی به فکر یک تدبیر فوری و جدی برای برون رفت از این وضع  باشند.

در همین حال، مسئولین محلی غزنی هنوز وضعیت در این ولایت را عادی عنوان کرده و از تلفات سنگین طالبان خبر می دهند.از سوی دیگر طی دو روز گذشته یک هیات از کابل نیز برای بررسی وضعیت به غزنی سفر کرده و با والی و سایر مقامات این ولایت دیدار داشته است.

گفتنی است که از چند سال به این سو غزنی به یک ولایت ناامن تبدیل شده و سه سال قبل حتی بخش های زیادی از شهر غزنی نیز توسط طالبان تصرف شده بود و در جریان آن، صدها تن در شهر غزنی کشته و زخمی شدند و میلیون ها افغانی به تجار و شهروندان خسارت وارد شده بود.

 

کلیدواژه