ثور 08, 1400 14:03 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: طالبان مانع تراشی کند، تحریم می‌شود
    خلیلزاد: طالبان مانع تراشی کند، تحریم می‌شود

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می گوید طالبان اگر برای رسیدن به صلح افغانستان مانع تراشی کند، از سوی آمریکا و متحدانش تحریم و منزوی می‌شود.

به گزارش رادیو دری به نقل از اسپوتنیک ، زلمی خلیلزاد، در جریان حضور در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا گفت، طالبان باید بپذیرد که اگر به دنبال اصرار بر اقدامات خشن در افغانستان باشد، نه فقط از سوی آمریکا بلکه ازسوی متحدان آمریکایی در منطقه نیز تحریم و منزوی می‌شود.

نماینده آمریکا در امور افغانستان با این ادعا که توافق صلح به امضا رسیده میان طالبان و آمریکا بهترین توافق بر اساس شرایطی است که ارائه شده، هشدار داد که اگر نیروهای خارجی تصمیم به ماندن در افغانستان برای بیش از یک سال دیگر بگیرند، بار دیگر با طالبان وارد جنگ خواهند ‌شد.

خلیلزاد همچنین گفت، کشورهای منطقه منافع مشترکی در تضمین ثبات در افغانستان دارند و کشوری چون پاکستان باید بیش از اینها طالبان را به سمت عدم جنگ افروزی سوق دهند، اما وی مدعی شد که مقامات اسلام آباد به صورت علنی گفته ‌اند از کنترل نظامی ازسوی طالبان حمایت نمی‌کنند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم دیروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد، با خروج نظامیان خارجی بویژه آمریکایی از کشورش، افغانستان به انزوا نمی‌رود بلکه فصلی نو از مناسبات بین‌المللی را آغاز می‌کند. خروج نظامیان اسغالگر خارجی از افغانستان قرار است تا ۳ روز آینده آغاز شود، اما تحلیلگران سیاسی با شک و تردید به این موضوع نگاه می کنند.

 

کلیدواژه