ثور 11, 1400 12:09 Asia/Kabul
  • آغاز تحویل پایگاه‌های آمریکا به نیروهای دولتی در افغانستان
    آغاز تحویل پایگاه‌های آمریکا به نیروهای دولتی در افغانستان

منابع خبری از آغاز تحویل پایگاه‌های آمریکا در افغانستان به نیروهای دولتی این کشور خبر دادند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک مقام وزارت دفاع افغانستان که نامش برده نشده با اعلام این مطلب، افزود، کمیته های مشترک برای نظارت بر فرآیند تحویل پایگاه های آمریکا به دولت افغانستان تشکیل شده است.

خبر دیگر اینکه عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، از بیانیۀ مشترک ترویکای توسعه یافته (نمایندگان کشورهای امریکا، چین، روسیه و پاکستان) دربارۀ صلح بین الافغانی، کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس، تسریع مذاکرات، دست‌یابی به یک موافقهٔ سیاسی و خروج نیروهای خارجی از افغانستان استقبال کرد.

عبدالله در پیامی گفته، «ما از این تلاش‌ها در راستای تسریع مذاکرات و برگزاری کنفرانس استانبول قدردانی می‌کنیم و انتظار داریم به کمک کشورهای دوست و همکار افغانستان، گفت‌وگوها به منظور ختم جنگ و رسیدن هر چه زودتر به یک موافقهٔ سیاسی، به نتایج قناعت‌بخش و قابل قبول برای تمام طرف‌ها برسد.»

عبدالله در ادامه تاکید کرده که آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان یک فرصت برای تفاهم سیاسی است و شورای عالی مصالحهٔ ملی تلاش جدی دارد تا در همآهنگی با طرف‌های مطرح سیاسی از این فرصت مسوولانه استفاده شود.

این اظهارات درحالی است که جمعه شب براثر انفجار خودرو بمب گذاری شده در ولایت لوگر افغانستان نزدیک به ۳۰ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر نیز زخمی شدند و کابل طالبان را مسئول این جنایت دانسته است.

کلیدواژه