ثور 12, 1400 08:40 Asia/Kabul
  • هزینه های ۲۰ سال جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان
    هزینه های ۲۰ سال جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان

گزارش‌های منتشر شده از هزینه های ۲۰ سال جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان، بیش از دو تریلیون دلار و حدود ۱۲۰ هزار کشته، حکایت دارد .

به گزارش رادیو دری، شبکه خبری ای بی سی نیوز آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد ،  افغان‌ها بالاترین هزینه را ناشی از جنگ و درگیری پرداخت کرده ‎اند.

بر اساس پروژه  " هزینه‌های جنگ " در دانشگاه براون  Brown  آمریکا ، از سال ۲۰۰۱  تا اواسط آوریل 2021 ، حداقل ۴۷ هزار ۲۴۵ غیر نظامی افغانستان  در جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

جنگ و درگیریها همچنین به کشته شدن ۷۲ روزنامه نگار و ۴۴۴ امدادگر در افغانستان منجر شده است.

بر اساس پروژه "هزینه‌های جنگ" در دانشگاه براون تاکنون، بیش از ۶۶ هزار نظامی افغان نیز کشته شدند .

حدود سه  میلیون نفر هم بر اثر جنگ ناشی از اشغالگری آمریکا از افغانستان آواره شده ند .

حدود چهار میلیون نفر هم در داخل افغانستان آواره شدند .

بر اساس این گزارش ،  آمریکا  در مجموع ۲/۲۶ تریلیون دلار  در افغانستان هزینه کرده  است .

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم اعلام کرد  ، از سال ۲۰۰۱  تاکنون ،  دو هزار و ۴۴۲ نظامی آمریکایی کشته و بیش از 20 هزار و پانصد نفر هم در افغانستان زخمی شدند .

تخمین زده شده است که بیش از سه هزار و ۸۰۰ پیمانکار امنیتی آمریکا هم در افغانستان کشته شدند .

جنگ و درگیری در افغانستان همچنین باعث کشته شدن یک هزار و ۱۴۴ نظامی کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کشته شدند.

«جو بایدن » رییس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد ، نظامیان آمریکایی تا پایان 11 سپتامبر 2021/20 سنبله 1400 از افغانستان خارج خواهند شد .

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است .

 

کلیدواژه