ثور 13, 1400 07:56 Asia/Kabul
  • تشکیل ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان نماد شکست آمریکا
    تشکیل ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان نماد شکست آمریکا

تحلیلگر سیاسی افغانستان، ظهور ۲۰ گروه تروریستی در دوران حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را نماد شکست واشنگتن در این کشور دانست.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، «نظری پاریانی»  در سخنانی افزود: شکست  آمریکا در جنگ ضد  تروریسم در افغانستان را می توان از این نظر بررسی کرد که در سال ۲۰۰۱ میلادی، صرفا گروه های طالبان و القاعده در افغانستان حضور داشتند اما در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه تروریستی در این کشور فعالند».

این کارشناس سیاسی افزود: آمریکا بیست سال پیش طالبان و القاعده را گروه های تروریستی نامگذاری کرد و به بهانه تخریب پناهگاه های آنها به افغانستان حمله کرد، اما بعد از گذشت ۲۰ سال، تغییر رویه داده و طالبان را یک نیروی سیاسی دانسته و پیمان صلح با این گروه امضا کرده است تا نظامیان خود را از افغانستان خارج کند.

«اتق اله عمرخیل» فرمانده بازنشسته ارتش افغانستان و از تحلیلگران سیاسی و نظامی این کشور هم گفت: حضور نظامی آمریکا در این کشور به ظهور گروه های تروریستی در این کشور منجر شده است.

 روز یک شنبه همزمان با آغاز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان یک پایگاه نظامی این کشور در ولایت هلمند افغانستان بطور رسمی به نیروهای ارتش این کشور واگذار شد و پرچم آمریکا از آن پایین آورده شد.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا اخیر اعلام کرد، نظامیان این کشور تا 11 سپتامبر 2021 (20سنبله) از افغانستان خارج می شوند.

آمریکا و متحدانش درسال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی،تروریسم و تولید مواد مخدرهم افزایش یافته است.

کلیدواژه