ثور 14, 1400 12:57 Asia/Kabul
  • غنی: افغانستان به دنبال گسترش همکاری با کشورهای منطقه است
    غنی: افغانستان به دنبال گسترش همکاری با کشورهای منطقه است

همزمان با اعلام خروج نیروهای خارجی،‌ رئیس جمهور افغانستان گفت که یک فصل نو همکاری‌های بین‌المللی به وجود آمده و لازم است افغانستان در این فصل همکاری‌ها، همکاری‌های منطقه ای خود را گسترش دهد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری فارس، «اشرف غنی»، رییس‌جمهور افغانستان گفت که در پنج اداره‌ی دولتی میلیاردها دلار بودجه‌ی دولت بدون استفاده مانده است.

غنی که امروز (سه‌شنبه) در نشست «هفته‌ آموزش و پرورش/معارف» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که از این اداره‌ها نام نمی‌برد، ولی «استفاده نکردن از میلیاردها دلار» توسط این ادارات دولتی قابل‌قبول نیست.

وی تأکید کرد: «تنها دو اداره ۱.۶ میلیارد دلار را بدون استفاده گذاشته است.»

در همین حال، رییس‌جمهور افغانستان گفت هر اداره‌ای که پس از این بودجه‌  را مصرف نکند و همنچنان مصارف ادارات در ساختار تعهدات‌شان در یک سال انجام نشود، بودجه‌ی این ادارات به سایر ادارات داده می‌شود.

غنی افزود: «ما این فرصت را نداریم که بودجه را ضایع کنیم.»

از سویی هم، او در بخشی از صحبت‌های خود گفت که گروه طالبان میلیاردها دلار را به زیربنای افغانستان از جمله در بخش معارف آسیب زده است.

در همین حال او از این گروه خواسته بود که که به‌جای انفجار مین‌ها و اقدام‌های مخربانه، «گل» و «گندم» بکارند و در در آبادی کشور سهم بگیرند.

از سویی هم، رییس‌جمهور کشور در بخشی از صحبت‌های امروزش گفت که یک فصل نو همکاری‌های بین‌المللی در افغانستان می‌آید. او افزود که لازم افغانستان در این فصل از همکاری‌ها، همکاری‌های منطقه ای خود را گسترش دهد.

غنی تأکید کرد که روایت افغانستان هم‌اکنون روایت منطقه شده است و افغان‌ها باید منطقه را بشناسند. او گفته است: «دیدگاه منطقه درباره‌ی افغانستان تغییر کرده، امروز آینده‌ توسعه منطقه با افغانستان گره خورده است.»

کلیدواژه