وبینار قدس محور همگرایی و وحدت جهان اسلام+ ویدئو
(last modified 1400-02-17T07:16:29+00:00 )
ثور 17, 1400 11:46 Asia/Kabul

شرکت کنندگان در وبینار "‌قدس شریف محور همگرایی و وحدت جهان اسلام" که به همت خبرگزاری صدای افغان (آوا) برگزار شد، تاکید کردند که امام خمینی (ره) با نامگذاری اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس؛ مساله فلسطین و قدس شریف را به کانون توجه جهان اسلام و بشریت تبدیل کرد.

به گزارش رادیودری، در این وبینار  که روز پنجشنبه در خبرگزاری آوا با حضور شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی و دینی از کشورهای فلسطین، افغانستان و ایران برگزار شد، شرکت کنندگان پیرامون محورهایی از جمله  اهمیت مسئله فلسطین از دیدگاه امام خمینی، پیوند دینی و مسئولیت مسلمانان، ریشه بحران در جهان اسلام و منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

«دکتر عابد اکبری» مدیرعامل موسسه تحقیقات ابرار معاصر تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل در این وبینار گفت که رژیم صهیونیستی بعنوان یکی از مخاطرات اصلی امنیت بین المللی و منطقه طی سالهای اخیر بین پژوهشگران و دانشجویان حوزه روابط بین الملل مطرح بوده است.

وی گفت: این رژیم طی سالهای اخیر دو استراتژی را دنبال کرده است که نخستین آن سیاست توسعه طلبی و اشغالگری بوده  که این رژیم از روزهای اولیه بدنبال آن بوده است.

به گفته وی، این سیاست امروز تا حدی توسعه پیدا کرده است که انتقادهای از بین هم‌پیمانان آنها در اروپا و غرب نیز شنیده می شود و سیاست توسعه طلبی صهیونیست ها باعث آوارگی هزاران شهروند فلسطینی شده است که مشکلات و تبعات حقوق بشری زیادی را برای شهروندان فلسطینی به همراه داشته است.

وی افزود: اما استراتژی دوم رژیم صهیونیستی بی ثبات سازی کشورهای همسایه  این رژیم است که شاهد دخالت‌ها و نفوذ گسترده آنها در کشورهای منطقه از جمله لبنان بودیم که با اقدامات بی ثبات کننده خود، بی ثباتی را در لبنان به ارمغان آورده است.

«دکترخالد قدومی»، نماینده جنبش حماس در ایران هم در این وبینار گفت که مردم افغانستان با وجود همه مشکلات خود اما همواره در کنار مردم فلسطین بوده واز مقاومت فلسطین حمایت کرده اند.

وی گفت که هر سال این سوال در باره اهمیت روز جهانی قدس مطرح می شود و اکثریت مردم نسبت به آن که توسط امام خمینی ره بنیانگذاری شده است، علاقمندی بیشتر نشان می دهند.

وی افزود: موضوع قدس هرسال مورد تجدید قرار می گیرد و موضوع جدیدی در باره آن اضافه می شود، زیرا قدس یک حرکت پویا و تجدید پذیر است.

او گفت:‌ شما شاهد بودید که چند روز پیش زنان، پسران و دختران غیور فلسطینی چگونه مانع حضور ناپاک صهیونیست ها به مسجدالاقصی گردیدند که دایره درگیری کرانه باختری و دیگر مناطق نیز کشیده شد.

وی افزود: جوانان فلسطینی توانستند سه سرباز مسلح صهیونیستی را مجروح سازند و خود آنها بطور سالم منطقه را ترک کنند و این کار یک عملیات بی نظیری است زیرا منطقه یک پادگان نظامی است.

قدومی تصریح کرد که قدس کانون الهام بخش و محور الهی و انسانی و محور حق و بر باطل است و معنای حقیقی قدس نیز همین است که امام خمینی (ره ) بخوبی متوجه آن شدند که با توجه به آن سنت حسنه ای را به نام قدس نام گذاری کرد.

مهدی شکیبایی، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قدس(قدسنا) هم در این برنامه اعلام کرد که مسئله فلسطین نزدیک به یک قرن است که بحران آن دامنگیر همه کشورهای اسلامی و جامعه بشری گردیده است و این بحران همچنان ادامه دارد و این تداوم نشان می دهد که کشورهای اسلامی بیشتر به موضوع فلسطین توجه کنند.

وی گفت:  در  همین راستا رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه نفاق و مشکلات در کشورهای اسلامی اقدام کرده است و تلاش آنها برای جلوگیری از شکل گیری تمدن اسلامی از این منطقه جلوگیری کند.

سیدعیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان و مرکز فرهنگی تبیان نیز که میزبان این نشست بود گفت که مردم مسلمان افغانستان ۱۴ سال می شود که پا به پای مسلمانان جهان از روز قدس تجلیل می کنند اما طی دو سال خیر به دلیل گسترش بیماری کرونا از طریق فضای مجازی و وبینارها با برادران فلسطینی خود ابراز همدردی می کنند.

به باور وی مردم افغانستان با پیروی از دستورات امام خمینی و امام خامنه ای بعنوان یک وظیفه ای اسلامی و انسانی بروز قدس لبیک گفته و بعنوان انسان های مبارز و مسلمان در کنار مردم فلسطین قرار گرفته اند.

به گفته مزاری این حضور مردم افغانستان با گذشت هر سال گسترده تر شده و ادامه خواهد یافت و دلیل آن هم این است که مردم افغانستان دانسته اند که اگر امنیت و آسیایش می خواهند باید علیه استکبار مبارزه کنند.

زیرا استکبار برای از بین بردن شیرازه زندگی مسلمانان برنامه دارند و تلاش می کنند که یکی از آنها رژیم صهیونیستی است که تلاش دارند در راستای تضعیف مسلمانان کار کنند.

بهادر امینیان سفیر جمهوی اسلامی ایران در افغانستان هم در این نشست ویدئو کنفرانسی اعلام کرد که جهان اسلام در طول قرن های گذشته شاهد تحولات گسترده ای بوده که این تحولات مانع تکامل طبیعی و پیشرفت جهان اسلام شده، فروپاشی نظام عثمانی و آمدن استعمار سیر طبیعی تحول و تکامل را با خلل و مانع روبرو کرد.

امینیان گفت که افزون بر آن مشکلات زیادی را در جوامع اسلامی خلق کرده است و این کشورها تلاش کردند که اداره جوامع اسلامی که در قرن بیستم به کشورهای اسلامی تشکیل شد، را بگونه ای کنترل کنند که برای آنها مانع ایجاد نشود.

به باور وی، بویژه کشف منابع جدید در این کشورهای اسلامی را در مرکز توجه و اولویت قدرت های بزرگ قرار گرفته است و به همین دلیل تحولات کشورهای اسلامی در صدر اولویت قدرت های جهان بوده است.

سفیر ایران در  کابل افزود: در همین راستا آمریکایی ها طی سالهای اخیر بصورت مستقیم به منطقه لشکر کشی کرده و برخی از این مناطق را تحت کنترل خود قرار داده است.

وی تصریح کرد که یکی از اتفاق های قرن بیست تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در منطقه فلسطین و اشغال آن بود که به منبع تنش و بحران در کشورهای اسلامی و جهان تبدیل شده است.

سفیر ایران در  افغانستان گفت که کشورهای اسلامی نزدیک به آن نه تنها برای نجات فلسطین همراهی نکردند بلکه همواره کارشکنی کردند و سازمان کشورهای اسلامی را که برای فلسطین تشکیل گردیده بود به ترتیب از این موضوع فاصله گرفت و بحث فلسطین محدود به گروه های مقاومت گردید.

به گفته وی، دولت های اسلامی تنها از عنوان کلمه فلسطین بهره برداری می کردند و تنها شعار مقابله با اسرائیل می دادند و اکنون کار بجای رسیده است که از شعار نیز فاصله گرفته و یکی یکی اسرائیل را برسمیت می شناسند.

«محمداکبری» دبیرکل حزب حراست افغانستان هم در این نشست گفت که با تاسف زمینه اشغال فلسطین و قدس بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر فراهم گردید، وقتی که انگلیس و فرانسه دو قدرت استعماری بعد از شکست دادن امپراطوری عثمانی خاور میانه را بین خود تقسیم کردند و قیومیت فلسطین و عراق را در اختیار انگلیس قرار داد و سوریه و لبنان تحت قیومت فرانسه قرار گرفت و استعمار پیر زمینه مهاجرت بسیار وسیع یهود را در سرزمین فلسطین فراهم کردند.

دبیرکل حزب حراست افغانستان اعلام کرد که پس از جنگ شش روزه با کمک آمریکا و غرب هر روز بیشتر از پیش قدرت گرفت و فلسطینی ها هر روز سرزمین ها خود را از دست دادند و زمینه اشغال بیت المقدس فراهم گردید.

به گفت وی، اکنون مسئولیت همه مسلمانان است که هرچه را که می تواند از هر مسیری برای ازادی قدس تلاش کنند تا بیت المقدس آزاد شود و مسلمان آزادانه در مسجد الاقصی نماز بخواند و حاکمیت آن در اختیار مسلمانان باشد.

«فضل هادی وزین« استاد دانشگاه و از علمای اهل سنت افغانستان هم در این وبینار گفت که قضیه فلسطین و قدس مربوط به تمام بشریت، کشورهای اسلامی، عربی و ملت قهرمان و مجاهد فلسطین است به همین دلیل پرداختن به موضوع قدس و فلسطین یک وجیبه و فریضه انسانی بوده و هر انسان آزاده با توجه به مظالم که بر این ملت روا داشته شده به این موضوع توجه می کند.

به همین دلیل قضیه قدس و فلسطین نه تنها در بین مسلمانان بلکه در بین همه انسانهای آزاده مطرح است و همه در کنار مردم مظلوم فلسطین قرار دارد و این موضوع هر روز پر رنگتر شده و حقانیت مردم مظلوم فلسطین آشکارتر می شود.

به باور او ، مسلمانان صرف نظر از مسائل فقهی، فرهنگی، زبان و غیره ... خود امت واحد هستند و بر آنها واجب است که از برادران و خواهران فلسطینی خود دفاع کنند.

 

کلیدواژه