ثور 20, 1400 08:51 Asia/Kabul
  • جلسه تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان در دیوان لاهه برگزار شد
    جلسه تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان در دیوان لاهه برگزار شد

برخلاف کارشکنی های امریکا برای متوقف کردن تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان، جلسه تحقیقات جنایات جنگی با حضور وزیر امور خارجه افغانستان و دادستان های دیوان کیفری بین المللی در لاهه برگزار شد.

به گزارش رادیودری به نقل از رویترز، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان روز یکشنبه در بیانیه مشترک با دفتر دادستان های دیوان لاهه گفت: ما در ترسیم نقشه راه  پیشرفت چشمگیری داشته ایم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ جرمی بدون مجازات نخواهد ماند.

بیانیه مشترک بعد از دیدار اتمر با دادستان های دادگاه کیفری بین المللی در لاهه هلند محل استقرار دیوان لاهه منتشر شد.

فاتو بنسودا دادستان دیوان کیفری بین المللی نیز اظهار داشت که به ادامه همکاری با دولت افغانستان در مورد چگونه عدالت از طریق تلاش های مشترک بهتر تحقق می یابد ادامه خواهد داد.

در سپتامبر 2020، دولت ترامپ به دلیل بررسی جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان، بنسودا را تحریم کرد.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن در روز 2 آوریل 2021(13حمل1400)  تحت فشار افکار عمومی و گروه های مدنی فعال در حوزه حقوق بشر با اعلام انکه تحریم ها اشتباه و غیر موثر بوده اند، تحریم علیه دادستان عالی دیوان لاهه را لغو کرد.

بلینکن در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن کماکان با اقدامات این دیوان در زمینه افغانستان و مسائل فلسطین مخالفت جدی دارد و به تلاش‌های آن برای اعمال قدرت در حوزه کشورهایی که عضو آن نیستند اعتراض کرده است.

دادگاه بین المللی کیفری در حال تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که از سال 2003 توسط همه طرف های درگیر در افغانستان، از جمله توسط نیروهای دولتی، طالبان، سایر گروه های مسلح و نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان انجام شده است.

کلیدواژه