ثور 20, 1400 16:50 Asia/Kabul
  • تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به مرز روسیه
    تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به مرز روسیه

در پی تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در صدد است، نیروهایی را که از افغانستان خارج می‌کند، مجدداً در نزدیکی مرز روسیه مستقر کند.

به گزارش رادیو دری به نقل ازخبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، با بهبود اوضاع امنیتی افغانستان در مقایسه با زمان حمله واشنگتن به این کشور در سال ۲۰۰۱، ایالات متحده و ناتو از اول می خروج از افغانستان را آغاز کردند.

براساس این گزارش، ایالات متحده ترجیح می‌دهد نظامیان و تجهیزات نظامی خود را پس از خروج از افغانستان در ازبکستان و تاجیکستان، دو جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی که از سمت شمال با افغانستان هم مرز هستند، مستقر کند.

با این حال، حضور نظامی روسیه در منطقه و افزایش نفوذ چین، طرح‌های آمریکا برای استقرار در آسیای مرکزی را پیچیده خواهد کرد.

تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن در ماههای اخیر در خصوص طیفی از مسائل از جمله اتهام‌زنی ایالات متحده به روسیه درباره مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین دست داشتن در حملات سایبری اخیر به نهادهای مهم آمریکا تشدید شده است که روسیه بارها این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

پس از مذاکراتی که چندین سال به طول انجامید، آمریکا و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ یک توافق را در دوحه امضا کردند؛ توافق نامه‌ای که سازماندهی خروج تدریجی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را فراهم می‌کند. با شروع خروج نظامیان آمریکا از هفته گذشته از افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا به پایان خواهد رسید.

 

 

 

 

کلیدواژه