ثور 21, 1400 08:29 Asia/Kabul
  • ادامه ی واکنش ها به انفجار خونین مدرسه سیدالشهدا کابل
    ادامه ی واکنش ها به انفجار خونین مدرسه سیدالشهدا کابل

انفجار خونین مقابل مدرسه سیدالشهدا در غرب کابل که بیش از 200 کشته و زخمی برجای گذاشت واکنش های زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش رادیو دری،حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با صدور پیام تسلیتی درپی کشتار فجیع افغانستان تصریح کرد: خبر کشتار جمعی از بانوان افغانستان موجب تألم و تأسف شدید شد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به مناسبت کشتار فجیع افغانستان پیامی تسلیتی صادر کرد، متن این پیام بدین شرح است؛

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‌

خبر کشتار جمعی از بانوان افغانستان موجب تألم و تأسف شدید گردید.

بشارت طوبی بر دختران و بانوان سعادتمندی که بدون جرمی در ماه مهمانی خداکشته شدند، بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏.

آنان بر خدای بخشنده، مهمان و بر پروردگار مهربان وارد شدند در حالی که به جهت فرمانبرداری از ملک علّام، روزه‌دار بودند.

خداوندا! همانگونه که آنان را به شرافت اجر شهداء مشرّف فرمودی، پس آنان را با سرورشان بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره علیها السلام محشور نما.

پروردگارا! به مصیبت‌زدگان صبر نیکو و جزای فراوان عطا کن، چنانکه در قرآن فرمودی: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ «همانا صابران پاداش خود را بى حساب دریافت مى ‏دارند».

بارالها! به مجروحین ماه ضیافتت شفا عنایت فرما. خدایا! آنها را شفا ده و مداوا نما و در عافیت شان تعجیل فرما.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا فَافْرَجْ ذَلِکَ یَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِین.

درخواست آیت‌الله سبحانی از دولت افغانستان

 

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با صدور پیامی ضمن تسلیت حمله تروریستی تاسف بار به ملت شریف افغانستان، گفت: از دولت افغانستان درخواست می‌کنم مانع پایمال شدن خون این عزیزان باشند.

در پیام آیت‌الله سبحانی آمده است: اقدام جنایتکارانه و تروریستی در شهر کابل که طی آن تعدادی زیادی از دانش آموزان دختر مدرسه سیدالشهدا(س)، شهید یا مجروح شدند و صحنه‌های دل‌خراش این کشتار ظالمانه دل هر مؤمن و انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد؛ موجب تاسف و تاثر شدید گردید.

آیت‌الله سبحانی افزوده است: هدف قرار دادن کودکان و نوجوانان معصوم در ماه مبارک رمضان به جرم محبت و ولایت اهل‌بیت(ع) با هیچ منطق انسانی و اسلامی قابل توجیه نیست.

این پیام ادامه یافته است: این‌جانب این حمله تروریستی تاسف بار را به ملت شریف افغانستان و خانواده‌ای داغدار و عموم مسلمانان تسلیت عرض نموده و برای مجروحان آرزوی بهبودی می‌نمایم و امید است در سایه همبستگی بین همه طوائف شاهد ریشه‌کن شدن تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان باشیم.

پیام حضرت آیت الله شبیری زنجانی درپی حادثه تروریستی کابل: بی شک این رفتارهای وحشیانه هیچ نسبتی با دین رحمانی اسلام و مرام انسانیت ندارد

 

حضرت آیت‌ الله‌ العظمی شبیری زنجانی در پی انفجار تروریستی مدرسه سیدالشهداء کابل، و همدردی با مردم شریف افغانستان و بازماندگان این فاجعه دردناک پیام تسلیتی صادر کردند.

 متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر تأثربرانگیز شهادت و مجروحیت ده‌ها دختر دانش‌آموز شیعه مدرسه سیدالشهداء کابل و تعداد دیگری از افراد بی‌گناه در ایام ماه مبارک رمضان، موجب تألم و تأسف فراوان شد.

این اولین بار نیست که مردم بی‌گناه افغانستان و منطقه، قربانی اعمال وحشیانه غیر اسلامی و ضد انسانی می‌شوند و به نام دین، خون بی‌گناهان بر زمین ریخته می‌شود. بی‌شک این رفتارهای وحشیانه هیچ نسبتی با دین رحمانی اسلام و مرام انسانیت ندارد.

این‌جانب این مصیبت سنگین را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و نیز به مردم شریف و ستمدیده افغانستان تسلیت عرض می کنم.

خداوند متعال، روح پاک شهدای این فاجعه را با حضرت امیرالمومنین (صلوات الله و سلامه علیه) محشور، و به مجروحان این جنایت هم شفای عاجل عنایت فرموده و با لطف خویش دوران محنت و مصیبت این مردم شریف را هرچه زودتر به پایان برساند.

آیت الله علوی بروجردی:دولت و روحانیت افغانستان حرکتی مسئولانه درپیش بگیرند

 

آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در پیامی ضمن تسلیت فاجعه تروریستی دبیرستان دخترانه کابل آورده است: دولت افغانستان، علما و روحانیت این کشور حرکتی مسئولانه، در حمایت از مردم بی دفاع در پیش گیرند.

 در این پیام آمده است: فاجعه دردناک کشتار فرزندان عزیزمان در دبیرستان دخترانه مکتب سیدالشهدا و مرکز اسلامی کوثر در ماه ضیافت الهی و با زبان روزه موجی از اندوه در جهان اسلام و به خصوص جامعه شیعه ایجاد کرد.

پیام حاکی است: این حادثه غیر انسانی و اسفناک و حوادث مانند آن که به صورت روزمره غیر نظامیان و مردم بی دفاع افغانستان و به خصوص جمعیت شیعه و اقوام هزاره را هدف گرفته است از سوی گروهی جاهل و مزدور که کوچکترین بهره ای از اسلامیت و انسانیت ندارند طراحی و اجرا می شود و مهم در این قضایا پشتیبانی و حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی کسانی است که منافع پلید خود را در کوبیدن اسلام اصیل و تفکر مکتب اهل بیت علیهم السلام می بینند و با شیوه های غیر انسانی و جاهلانه و وحشیانه و تعصب آلود به تهدید و ارعاب مشغولند و متاسفانه این قربانیان مظلوم از هیچ حمایت اساسی از سوی دولت‌ها و مجامع بین المللی برخوردار نیستند و تنها هر زمان که این قبیل جنایات شدت می گیرد به اظهار تاسف و محکوم نمودنی در کلام و بیانیه بسنده می کنند.

پیام می افزاید: در این شرائط بر دولت افغانستان، علما و روحانیت این خطه و همه ارباب تفکر و درد آشنایان است که حرکتی مسئولانه، در حمایت از این مردم بی دفاع در پیش گیرند و اگر از عهده این مهم بر نمی آیند صریحا اعلام کنند تا این مردم دردمند خود به دفاع از جان و مال و ناموس و هویت خویش قیام و از تکرار این فجایع جلوگیری کنند.

در ادامه تصریح شده است: امروز جامعه شیعه در اندوه شهادت جمعی از فرزندان خود به عزا نشسته است و گرچه شهادت میراث ما از گذشته دور است ولی ظالمان و توطئه گران بدانند که عواقب این حرکات دامنگیر آنان شده و نه تنها موفق به پیشبرد اهداف شوم خود نمی شوند، که ناخواسته موجب اعلا کلمه حق و درخشش مسیر اهل بیت علیهم السلام که همان تفکر اصیل اسلامی در برابر تفکر منحط جاهلی است، در سطح جهانی خواهند شد، و ثمرات این مظلومیت ها و این خونهای به ناحق ریخته شده به بار خواهد نشست.

در خاتمه آمده است: ضمن عرض تسلیت به محضر مبارک امام زمان (عج) این مصیبت جانکا را به همه برادران افغان و به خصوص جامعه شیعه این خطه و اقوام هزاره تسلیت گفته و اعلام می کنیم که ما هم مانند همه برادران شما در همه نقاط عالم شریک غم و اندوه شما هستیم.

پیام تسلیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به ملت مظلوم افغانستان

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پیامی به ملت افغانستان فاجعه غمبار قتل عام دانش آموزان بیگناه و مظلوم دبیرستان حضرت سیدالشهداء علیه السلام افغانستان را تسلیت گفت .

به گزارش ایسنا متن این پیام به شرح ذیل است :

فاجعه غمبار قتل عام دانش آموزان بیگناه و مظلوم دبیرستان حضرت سیدالشهداء علیه السلام افغانستان، موجی از غم و اندوه برقلوب مسلمانان نشانده است.

این جنایت هولناک، محصول توطئه های استکبار جهانی و ارتجاع منطقه و ثمره تلخ جهل و تحجر و تعصبات کور وابستگان مزدوری است که دل در گرو آمریکا و صهیونیسم دارند و اکنون درآستانه اخراج خفت بار حامیان خود ازافغانستان، به نیابت از اربابشان، دست به این قتل عام کم نظیر زده اند، تا با تداوم ناامنی و شعله ورسازی آتش اختلافات داخلی، شکست های راهبردی خود را جبران کنند.

ائمه جمعه ایران اسلامی، با دلهایی سرشار از اندوه ، مراتب تسلیت  وهمدردی خود را با مردم عزادار افغانستان، بویژه خانواده های  شهیدان مظلوم این واقعه، که فرزندان بیگناه جامعه مسلمین هستند ؛ ابراز می دارد و امیدوار است با وحدت و اتحاد مردم عزیز کشور برادر؛ افغانستان و استقرار دولت واحد و یکپارچه، مبتنی بر آراء اکثریت مردم، شاهد کاهش این گونه وقایع در این خطه حساس از منطقه غرب آسیا باشیم.به ارواح پاک دختران دانش آموزی که در ماه مبارک رمضان، میهمان کرامت الهی شدند درود میفرستیم و لعن و نفرین خود را نثار دشمنان بلاد اسلامی می کنیم.

 

 

 

کلیدواژه