انفجار کابل تلاش دشمنان برای عدم دستیابی مردم افغانستان به حقوقشان
(last modified Sun, 24 Jul 2016 12:52:15 GMT )
اسد 03, 1395 17:22 Asia/Kabul

یک کارشناس افغان گفت دشمنان افغانستان سعی دارند آتش نفاق را در این کشور روشن کنند.

مسعود حسینی استاد دانشگاه و روزنامه نگار افغان در گفتگویی با رادیو دری یکی از علل وقوع انفجار در تظاهرات مردم کابل را عدم دستیابی آنان به حقوقشان دانست و افزود: برخی نگرانند که عده ای از مردم افغانستان به حقوق اولیه شان دست پیدا کنند . اگر چه که داعش در ظاهر مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است اما افرادی حتی در دولت افغانستان هستند که نمی خواهند عده ای از مردم به حقوقشان دسترسی داشته باشند.

این کارشناس افغان تصریح کرد که حادثه دیروز کابل چنان شرم آور و ننگین بود که حتی گروه طالبان هم که جنایات زیادی را در حق مردم افغانستان انجام داده است نقش خود را در این حادثه رد کرد . این مسئله عمق فاجعه دیروز شهر کابل را نشان می دهد.

حسینی به پیامدهای اینگونه حوادث در افغانستان اشاره کرد و گفت وقوع حوادث اینچنینی نشان از وجود تفکرات متحجرانه در افغانستان دارد که مردم این کشور تلاش دارند تا با آن مقابله کنند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که دشمنان هر اندازه تلاش کنند تا مردم افغانستان را به خاک و خون بکشانند اما این حوادث مردم را در برابر ظلم و استبدادی که با آن روبرو هستند بیدارتر از قبل می کند و دیگر حاضر نیستند به زندگی خفت بار تن در دهند. افزود: این حوادث اگر چه که زیانبار و تاثر برانگیز هستند اما اغاز یک روشنایی برای مردم افغانستان حتی برای آینده ای دورتر خواهد بود.

این کارشناس افغان تصریح کرد که وقوع حادثه دیروز شهر کابل مسئولیت دولت افغانستان و کشورهای خارجی را در مبارزه با تروریسم سنگین تر می کند چرا که پدیده تروریسم اصلاح ناپذیر است و نمی شود انتظار داشت که می توان از راه هایی غیر از مبارزه نظامی و سرکوب گروه های تروریستی به نتیجه رسید. دولت افغانستان باید تصمیم جدی بگیرد و با افراد و گروه هایی که این حوادث را می افرینند برخورد قاطع صورت دهد.

کلیدواژه