عقرب 13, 1395 15:24 Asia/Kabul
  • گشوده شدن دریچه جدیدی از همکاری بین افغانستان و ازبکستان

رییس اجرایی حکومت  وحدت ملی افغانستان در دیداری که با معاون اول نخست وزیر ازبکستان در حاشیه نشست شانگهای داشت، بر همکارى ها در بخش هاى مختلف و داد و ستد تجارتى میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، دکترعبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان  که در راس یک هیئت بلند رتبه دیروز 4 شنبه با هدف شرکت در اجلاس سران کشور‌های سازمان شانگهای به ازبکستان رفته بود با رستم عظیم اوف معاون اول نخست وزیر ازبکستان دیدار کرد.

 در این دیدار دکتر عبدالله عبدالله با اشاره به این که موقعیت افغانستان به عنوان نقطه اتصال به آسیای جنوبی و بندر چابهار ایران می ‌تواند زمینه مناسبی را برای استفاده از این فرصت‌ها فراهم سازد افزود: ما و ازبکستان روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی داریم. اگر تهدیدهایی وجود دارد، تهدیدهای مشترک است و ما در خط اول مقابله با این تهدیدها قرار داریم. همانطوری‌ که تهدیدها مشترک است ، فرصت‌ها و استفاده از این فرصت‌ها نیز مشترکند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان از سخنان اخیر رئیس جمهور ازبکستان درباره گسترش روابط اقتصادی با افغانستان استقبال کرده و خواهان فعال شدن کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور شد تا روابط در بخش‌های فرهنگی٬ اقتصادی و اجتماعی بهبود و استحکام یابد.

عبدالله افزود: «حکومت افغانستان برای عملی شدن وعده‌ها در عرصه روابط اقتصادی٬ فرهنگی و داد وستد تجارتی آماده است، توافقنامه‌های لازم را با ازبکستان امضا کند.

دکترعبدالله همچنین در این دیدار، آمادگی افغانستان را برای استفاده از خط آهن ازبکستان برای وصل شدن کشورش از این طریق به خط آهن بین‌المللی مطرح کرده است.

وی در این دیدار همچنین خواستار همکاری های  مشترک برای استفاده دانشجویان افغانستان از بورسیه‌های تحصیلی ازبکستان شد.

بر اساس این گزارش، عظیم اوف معاون اول نخست وزیر ازبکستان در این دیدار  با اشاره به این که افغانستان و ازبکستان مشترکات تاریخی و فرهنگی طولانی دارند،گفت، کشورش به روابط نزدیک با افغانستان اهمیت خاصی قایل است .

وی افزود: دولتش آماده است زمینه عبور و انتقال کالاهای تاجران افغانستان را از طریق ازبکستان فراهم سازد، کشور ما در نظر دارد به زودی شعبه اتاق‌های تجارت ازبکستان را در کابل باز نماید تا زمینه مناسب مبادلات تجارتی مورد نیاز فراهم شود.

معاون نخست وزیر ازبکستان همچنین از توسعه جاده‌ها و وصل شدن منطقه به بنادر مهم منطقه‌ از جمله چابهار سخن گفت و همچنان بر امتداد خط آهن به کابل و از کابل به قندهار تاکید کرد و افزود،

کشورش آماده است، در این عرصه‌ ها سرمایه گذاری کند و افغانستان را یاری کند.

این مقام ازبکستان، از امتداد لین برق با همکاری ترکمنستان به افغانستان خبر داده و آمادگی کشورش را برای فراهم سازی بورسیه‌های بیشتر برای افغانستان ابراز داشت

عظیم اوف در پایان این دیدار تاکید کرد ازبکستان صفحه جدیدی از روابط و همکاری با افغانستان خواهد گشود و امیدواریم شاهد رشد و شکوفایی بی ‌سابقه در روابط و همکاری بین دو کشور دوست و برادر باشیم.

گفتنی این دیدار در حاشیه نشست شانگهای صورت گرفت.

افغانستان تلاش دارد تا به عضویت این سازمان مهم بین المللی درآید.

 

 

کلیدواژه