واکنش افغانستان به تعطیلی سفارت استرالیا در کابل
(last modified 1400-03-04T09:16:55+00:00 )
جوزا 04, 1400 13:46 Asia/Kabul
  • واکنش افغانستان به تعطیلی سفارت استرالیا در کابل
    واکنش افغانستان به تعطیلی سفارت استرالیا در کابل

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد این وزارتخانه، بر اساس قوانین بین‌المللی، خود را متعهد به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت دیپلمات‌های خارجی می‌داند.

­به گزارش رادیو دری، وزارت امور خارجه افغانستان امروز سه شنبه در واکنش به اعلام تعطیلی موقت سفارت استرالیا در کابل پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: این وزارت خانه بر مبنای قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی ، خود را متعهد به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت دیپلمات‌های کشور‌های خارجی می‌داند.

وزارت امور خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرده است، دولت استرالیا اقدام خود در تعطیلی سفارتش را در کابل مورد بازنگری قرار دهد.

رسانه‌ها امروز به نقل از «اسکات موریسن» نخست وزیر استرالیا اعلام کردند: استرالیا تا سه روز دیگر سفارت خود را در کابل تعطیل می‌کند. 

موریسن بدون اشاره‌  به جنایات نظامیان این کشور در افغانستان گفت: همزمان با خروج آخرین سربازان استرالیایی از افغانستان، سفارت این کشور در کابل هم بسته می‌شود.

این درحالی است که دست داشتن نظامیان استرالیایی در جنایات جنگی در افغانستان به ویژه کشتار غیرنظامیان افغان موجی از واکنش‌های ضد استرالیایی را در آن کشور برانگیخته است.

براساس یک گزارش تحقیقی، نظامیان استرالیایی در افغانستان، سی و نه غیرنظامی افغان را بدون هیچ گونه دلیلی کشته اند.

سال گذشته در پی افشای این گزارش، دولت استرالیا از دولت افغانستان عذرخواهی کرد. وزارت دفاع استرالیا هم اقدامات نظامیان کشورش در افغانستان را «شرم آور» اعلام کرد.

نیروهای اشغالگر خارجی به سرکردگی آمریکا درشرایطی از افغانستان خارج می شوند که پس از دو دهه حضور شکست خورده در این کشور دستاوردی جزء کشتار مردم، تخریب زیر ساخت ها، گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نداشته اند

کلیدواژه