جوزا 19, 1400 09:27 Asia/Kabul
  • پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا
    پیشنهاد ترکیه برای اداره فرودگاه کابُل پس از خروج آمریکا

وزیر دفاع ترکیه گفت: اگر شرایط این کشور توسط دیگر اعضای ناتو پذیرفته شود، نظامیان این کشور برای تامین امنیت فرودگاه کابل به حضور در افغانستان ادامه خواهند داد.

به گزارش رادیودری به نقل از تسنیم، «حلوصی آکار» افزود: حدود 500 نظامی ترکیه در افغانستان حضور دارند و آنکارا اکنون منتظر پاسخ دیگر اعضای ناتو برای درخواست خود است.

آکار گفت: هدف ما برقراری صلح در افغانستان است، ما برادری تاریخی با یکدیگر داریم، ما می‌خواهیم قادر باشیم تا زمانی که مردم افغانستان کمک ما را بخواهند در این کشور حضور داشته باشیم.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور نظامیان ترکیه‌ای در افغانستان فراتر از فرصت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی مطرح شده بود.این تصمیم ترکیه برای ادامه حضور در افغانستان و تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل حاصل گفت‌وگوهای فشرده واشنگتن با آنکارا بوده است و این موضوع در نشست اخیر وزرای دفاع ناتو نیز مورد بحث قرار گرفت.

قرار است  در حاشیه  نشست  سران کشورهای عضو ناتو در روز دوشنبه آینده، روسای جمهور آمریکا و ترکیه برای اولین بار بعد از آغاز به کار دولت بایدن با یکدیگر دیدار کنند.

همزمان برخی مقام‌های آمریکایی به شرط عدم افشای هویتشان با رویترز درباره پیشنهاد ترکیه برای اداره و تامین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان صحبت کردند.
این مقام‌های ناشناس آمریکایی تاکید کردند که این کشور از پیشنهاد ترکیه استقبال می‌کند اما آنکارا برای اجرای این ماموریت، کمک بیش از حدی را از واشنگتن درخواست کرده است که معقول نیست.

تاکید افغانستان بر گرفتن مسئولیت فرودگاه کابل از ناتو

کلیدواژه