توافق برای مقابله با طالبان در شمال افغانستان
(last modified 1400-03-24T11:18:27+00:00 )
جوزا 24, 1400 15:48 Asia/Kabul
  • توافق برای مقابله با طالبان در شمال افغانستان
    توافق برای مقابله با طالبان در شمال افغانستان

پس از پیشروی طالبان در برخی مناطق شمال افغانستان و تصرف چند منطقه در ۲۴ ساعت گذشته، شماری از رهبران و فرماندهان دوران جهاد با تشکیل محور مقاومت شمال گفتند مانع پیشروی این گروه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، در ۲۴ ساعت گذشته گروه طالبان  ولسوالی های «لاش و جوین» و «پشت رود» در فراه، ولسوالی «علی آباد» در قندوز،  ولسوالی «ساغر» در غور را از کنترل دولت افغانستان خارج کرده است.
وزارت دفاع افغانستان در واکنش به سقوط این شهرها مدعی شده که عقب نشینی نیروها در برابر طالبان تاکتیکی است و بزودی عملیات بازپس گیری آغاز می شود.
«همایون شهیدزاده» نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان افغانستان می گوید: ولسوالی «لاش و جوین» ولایت فراه با وجود هشدارها به وزارت کشور سقوط کرد و در  نتیجه آن ۲۰۰ نیروی دولتی، کشته، زخمی و یا تسلیم طالبان شدند.
با شدت گرفتن درگیریها در ولایت های جوزجان، سرپل و فاریاب، مارشال عبدالرشید دوستم هم گفت که دیگر انتظار نمی کشد و مجبور است برای جلوگیری از سقوط شهرها با طالبان بجنگد.
"بابر فرهمند" معاون اول رئیس شورای عالی صلح و از افراد نزدیک به مارشال "عبدالرشید دوستم" نیز امروز (دوشنبه) در فیسبوک خود نوشت که مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به خط مقدم نبرد با طالبان در مسیر بزرگراه  شبرغان- سرپل رسیده است.
وی افزود: طالبان شب گذشته به پاسگاههای شاهراه سرپل شبرغان حمله کردند که گروهی به فرماندهی عبدالرشید دوستم به مقابله با طالبان برخواستند که براثر آن تعدادی از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.
"عطا محمدنور" والی سابق بلخ و از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با انتشار پیامی در فیسبوک ،خواستار ایجاد جبهه مشترک با مارشال عبدالرشید دوستم، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور سیاسی برای مقابله با طالبان شد.
محمد محقق  رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز روز گذشته از درخواست عطا محمد نور برای وحدت برای مقابله با طالبان حمایت کرد.
رسانه های افغانستان این حرکت مشترک عطامحمد نور، مارشال دوستم و محمد محقق را به عنوان مثلث مقاومت یاد کردند.
پیش از این احمدمسعود فرزند احمدشاه مسعود فرمانده سابق جهادی افغانستان نیز اعلام کرده بود که هزاران نفر در سراسر افغانستان برای مقابله با طالبان اعلام آمادگی کرده اند.
دولت افغانستان تاکنون در باره اظهارات  فرماندهان سابق جهادی برای مقابله با طالبان اظهار نظری نکرده است  .
این درحالی است که  جنگ در مناطق مختلف افغانستان به شدت ادامه دارد و گروه طالبان در ۲۰ روز  گذشته ،دهها ولسوالی را از کنترل دولت خارج کرده است.
هرچند آمریکا و پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از ادامه کمک به  دولت و ارتش افغانستان خبر می دهد اما مردم افغانستان می گویند آمریکا بار دیگر مانند دهه ۹۰ مردم افغانستان را تنها گذاشته است.

«محمدامین احمدی» عضو هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان و رئیس دانشگاه «ابن سینا» در کابل در فیسبوک خود نوشت  نشانه ها حاکی از آن است که جهان مردم افغانستان را یک بار دیگر با تمامی رنج هایش، فراموش کرده اند.
احمدی افزود: مسئولیت بخشی از این فراموشی به  مردم افغانستان بر میگردد، اگر ما در راستای عدالت، برابری و صلح پایدار متحد و منسجم نشویم، نیروی موثر در سیاست منطقه و جهان به حساب نمی آییم.

پیشروی نیروهای دولتی افغانستان در ولسوالی جلریز

کلیدواژه