جوزا 26, 1400 16:29 Asia/Kabul
  • افزایش درگیری‌‌ها در افغانستان با بیش از 130 کشته
    افزایش درگیری‌‌ها در افغانستان با بیش از 130 کشته

با تشدید درگیری ها میان نظامیان افغان و طالبان در شبانه روز گذشته در مناطق مختلف افغانستان، ۱۳۲ کشته از هر دو طرف برجای گذاشت .

به گزارش رادیو دری ، وزارت دفاع افغانستان امروز چهارشنبه اعلام کرد، ۱۱۹ نفر از اعضای طالبان در عملیات شبانه روز گذشته نظامیان افغان در ولایت های غزنی ، پکتیا ، لوگر، قندهار، ارزگان ، هرات ، فاریاب ، هلمند ، قندوز، بغلان و بدخشان کشته و ۸۴ نفر از آنها زخمی شدند. در این عملیات تعدادی سلاح، مقادیری مهمات و مین نیز کشف شده است .
مقامات محلی ولایت بامیان نیز از کشته شدن پنج نیروی پلیس در حمله طالبان خبر دادند.

 «سید انور رحمتی» والی بامیان گفته، طالبان به ولسوالی « کهمرد » این ولایت حمله کرد و با نظامیان افغان درگیر شدند که براثر آن پنج نظامی کشته و یکی از آنها زخمی شدند.
«ثنا الله روحانی» سخنگوی پلیس بدخشان هم از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در ولسوالی « کشم » بدخشان خبرداد و گفت، نظامیان افغان این حمله را دفع کردند، اما «بشیر صمیم» رئیس شورای ولایتی بدخشان از کشته شدن یک فرمانده و شش نیروی خیزش مردمی (شبه نظامیان طرفدار دولت افغانستان) در این درگیری خبر داد.
فرماندهی پلیس کابل نیز امروز اعلام کرد، افراد مسلح ناشناس یک نظامی را در ناحیه پنجم امنیتی شهر کابل به ضرب گلوله کشتند .
درهمین حال، تشدید جنگ و درگیری در افغانستان همه روزه شمار آوارگان داخلی جنگ را نیز افزایش می دهد. اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در تازه ترین گزارش خود از آواره شدن ۳۵ هزار نفر براثر درگیری های اخیر در دو استان شرقی لغمان و ننگرهار افغانستان خبر داد.
« غلام سخی رسولی » رئیس اداره امور مهاجرین ولایت قندوز اعلام کرده که در یک ماه اخیر حدود ۱۳ هزار خانواده از ساکنان قندوز به دلیل جنگ از مناطق مسکونی خود آواره شده اند.

رسولی افزوده، تنها در سه‌ روز گذشته، حدود ۵ هزار خانواده از شهرهای علی‌آباد و خان‌آباد ‌ولایت قندوز بی‌ خانمان شده‌اند. به گفته این مقام، روند ارزیابی خانواده‌های نیازمند ادامه دارد و قرار است برای ‌بی‌خانمانها مواد غذایی و دیگر امکانات فراهم شود. در یک ماه اخیر نبردهای شدیدی در شهرهای امام صاحب، علی‌آباد و خان‌آباد قندوز ادامه داشته که دو روز قبل شهر خان آباد این ولایت در اختیار طالبان قرار گرفت، اما دوباره پس گرفته شد.

شرایط در افغانستان بجایی رسیده که میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور روز دوشنبه از تشدید خشونت‌ها و حملات هدفمند علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و از دولت افغانستان خواست باتوجه به تشدید جنگ، کشتار غیر  نظامیان از جمله شیعیان هزاره  و سقوط برخی مناطق و ولسوالی های این کشور، در  تاکتیک‌های جنگی تجدید نظر کند .

رییس مجلس نمایندگان افغانستان از مردم این کشور هم خواسته درمقابله با حملات گسترده طالبان، بی تفاوت نباشند و از طریق اجماع  ملی در دفاع از وطن خود سهیم  و در کنار نیروهای امنیتی وارد میدان جنگ شوند و مشروعیت نظام جمهوریت را تقویت کنند.

درگیری نیروهای امنیتی با گروه طالبان در شمال افغانستان

کلیدواژه