جوزا 29, 1400 17:55 Asia/Kabul
  • هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان
    هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان

وزیر خارجه پاکستان نسبت به تکرار وقایع پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان در صورت خروج غیر مسئولانه آمریکا از آن کشور شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایسنا ، شاه محمود قریشی، در یک نشست خبری در آنتالیای ترکیه گفت، اگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به صورت سیستماتیک نباشد،  افغانستان ممکن است بار دیگر جنگ داخلی  دهه ۹۰ میلادی که پس از خروج  ارتش شوروی از آن کشوررخ داد  را تجربه کند. 

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی/20 سنبله 1400 تمام شود بایستی به روشی مسئولانه صورت گیرد. مردم افغانستان بیشترین هزینه را بابت جنگ در کشورشان پرداخت کردند .

قریشی تصریح کرد پاکستان  ۸۳ هزار تن را در نتیجه تروریسم از دست داد و اقتصاد این کشور  بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار ضرر کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به این مساله که این کشور میزبان قریب به سه میلیون پناهجوی افغان در مدت چهار دهه گذشته بوده است، ادامه داد: ما به دنبال یک موج جدید دیگر از مهاجران و پناه‌جویان نیستیم. ما فکر می‌کنیم که آنها باید با افتخار و شرافت به کشورشان برگردند و این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود.

شاه محمود قریشی با تاکید بر این مساله که کشورش روند صلح بین طالبان و آمریکا را برای توافق صلح دوحه قطر تسهیل کرد، ادامه داد: مادامی که صلح در افغانستان مدنظر باشند به عقیده من ما یک مسئولیت مشترک داریم و پاکستان نقش خود را در این مساله ایفا می‌کند اما سازش باید در داخل افغانستان باشد.

وی با تاکید بر مساله مسئولیت پذیری رهبری افغانستان نیز گفت: آنها باید دور یک میز قرار بگیرند و در مورد آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند. پاکستان تنها تسهیل کننده این روند است و نمی‌تواند به افغانستان بگوید که چه کار کند چرا که افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت غیر وابسته است.

قریشی: به تلاش های خود برای صلح در منطقه و افغانستان ادامه می‌دهیم

کلیدواژه