جوزا 30, 1400 08:05 Asia/Kabul
  • حمایت مقام افغان از استقرار نیروهای ترکیه در فرودگاه کابل
    حمایت مقام افغان از استقرار نیروهای ترکیه در فرودگاه کابل

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از تامین امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه حمایت کرد.

به گزارش رادیو دری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیروز شنبه در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا (ترکیه) در گفتگو با خبرگزاری آناتولی درباره تامین امنیت فرودگاه کابل پایتخت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، گفت: پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، واشنگتن با دولت ترکیه درباره تامین امنیت فرودگاه کابل، رایزنی کرده است.

عبدالله گفت: به‌عنوان یک شهروند افغانستان، از استقرار نیروهای ترکیه در افغانستان بویژه فرودگاه کابل حمایت می کنم.

این درحالی است که سخنان رئیس جمهوری ترکیه درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل (پایتخت افغانستان) از سوی نیروهای ترکیه ، واکنش منفی افغان ها را به همراه داشته است.

«محمد امیری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان « رجب طیب اردوغان » رییس جمهوری ترکیه در خصوص چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل گفت: دولت افغانستان براساس یک طرح مشخص، امنیت تمام فرودگاه های این کشور از جمله فرودگاه کابل را خود تأمین می کند.

« محمد حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان هم در دیدار «جهاد آرگین‌آی» سفیر ترکیه در کابل توضیح وی را درباره سخنان اردوغان و حضور نیروهای ترکیه در فرودگاه کابل خواستار شده بود.

«حکمت الله حکمت»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز در این زمینه گفت:هرنوع تصمیم‌گیری در باره امنیت فرودگاه کابل بدون مشارکت افغانها خلاف قانون است.

گروه طالبان هم در واکنش ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ در افغانستان به بهانه تأمین امنیت فرودگاه کابل، آن را تصمیمی یکجانبه برای «دوام اِشغال» و به‌ معنی «زیرپا گذاشتن اراده و استقلال افغان‌ها» اعلام کرده است.

طالبان اعلام کرد ، ترکیه در بیست سال گذشته در کنار نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان بوده است و باید از این کشور خارج شود.

فرودگاه بین المللی کابل همزمان با خروج نظامیان خارجی از افغانستان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

براساس گزارش‌ها،  ناتو در نشست اخیر خود در بروکسل تصمیم گرفته که از نیروهای ترکیه حمایت مالی کند و آنها نیز برای رفت و آمد دیپلمات های غربی در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی ،  امنیت فرودگاه کابل را تأمین کنند .

آمریکا  پس از چند بار خلف وعده اعلام کرد ، نیروهایش را تا 11 سپتامبر 2021 /20 سنبله 1400از افغانستان خارج می کند.

واکنش افغان‌ها به اظهارات اردوغان درباره چگونگی تامین امنیت فرودگاه کابل

کلیدواژه