جوزا 30, 1400 09:21 Asia/Kabul
  • واکنش افغانستان به سخنان وزیر خارجه پاکستان
    واکنش افغانستان به سخنان وزیر خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه افغانستان، اظهارات وزیر خارجه پاکستان درباره مقصر نبودن طالبان در تشدید درگیری ها را عامل تضعیف روند صلح در آن کشور دانست.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به  حساسیت اوضاع و فرصت پیش آمده برای دستیابی به صلح دائمی و پایدار در افغانستان و منطقه، بیانیه ها و اظهارات مقام های پاکستانی بویژه وزیر خارجه این کشور در حمایت از طالبان به نفع صلح نیست.

در ادامه این بیانیه اضافه شده، خواست جامعه جهانی و افغانستان از پاکستان این است  که از نفوذ خود به روی طالبان استفاده کند و این گروه را برای گفت وگو ترغیب کند.

این بیانیه می افزاید اظهار نظرهای غیر واقعی و بدور از حقیقت مقام های پاکستانی برای تقویت روابط دو کشور سودمند نیست و افغانستان مصمم است تا با استفاده از تمامی مراجع دیپلماتیک روی موضوعات مهم و بنیادی با پاکستان گفت وگو کند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در سخنانی گفته بود که طالبان مقصر تشدید جنگ کنونی در افغانستان نیست بلکه حلقه هایی از قدرت که از اقتصاد جنگ نفع می برند عامل تشدید جنگ در این کشور هستند.

روابط افغانستان و پاکستان طی ماه های گذشته پرتنش بوده و وزارت خارجه پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که رابطه سیاسی خود را با حمدالله محب مشاورامنیت ملی افغانستان به دلیل تکرار مواضع خصمانه از سوی وی قطع کرده است. دوکشور علاوه بر اختلافات مرزی، یکدیگر را به حمایت از گروه های تروریستی و حمله به مناطق مرزی متهم می کنند. 

هشدار پاکستان نسبت به تکرار رخدادهای پس از خروج شوروی از افغانستان

کلیدواژه