جوزا 31, 1400 07:35 Asia/Kabul
  • هشدار وزیر خارجه پاکستان در مورد جنگ داخلی در افغانستان
    هشدار وزیر خارجه پاکستان در مورد جنگ داخلی در افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان به طرف‌های جنگ در افغانستان هشدار داد، اگر توافقی برای رسیدن به صلح بدست نیاید، جنگ داخلی دیگری همانند دهه ۹۰ این کشور را در بر خواهد گرفت.

«شاه محمودقریشی» در گفت وگوی ویژه خبری با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه خشونت و جنگ در افغانستان، انعطاف پذیری رهبران این کشور در روند گفت وگوهای صلح را خواستار شد.

وزیر خارجه پاکستان گفت: پیشرفتی در روند صلح وجود نداشته و با توجه به اینکه بار مسوولیت گفت وگوهای صلح برعهده رئیس جمهوری افغانستان است، وی بعنوان رهبر دولت افغانستان باید انعطاف پذیر باشد.

وزیر خارجه پاکستان تأکید کرد، راهکار پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده و آنها می خواهند که صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود و افغانستان صلح آمیز و با ثبات برای پاکستان اهمیت دارد.

هشدار وزیر خارجه پاکستان درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان در صورت عدم توافق طرف های درگیر جنگ در این کشوربرای صلح، مسئله ای جدی است که بی توجهی به آن می تواند آنگونه که قریشی اشاره کرده افغانستان را همانند دهه نود میلادی به ورطه جنگ داخلی بکشاند .    

این گمانه وجود دارد که چنانچه دولت افغانستان  و گروه طالبان پس از نزدیک به دو دهه از مخاصمه و نبرد پس از اشغال این کشور توسط آمریکا به توافقی برای صلح دست نیابند، ممکن است جنگ داخلی ناشی از اقدام مسلحانه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی افغانستان برای تامین امنیت و حتی دسترسی به منافع گروهی آغاز شود که این وضعیت شرایط به مراتب خطرناکتری را برای مردم این کشور به وجود می آورد.

اقدام تازه برخی مقامات محلی در ولایت زابل برای واگذاری اداره امور ولسوالی "شینکی" این ولایت به طالبان نشانه ای از یک رویکرد خطرناک درباره از هم گسیختگی تصمیمات دولت مرکزی افغانستان با تصمیمات دولت های محلی است که می تواند آسیب های جدی به اصل حاکمیت ملی در این کشور وارد کند.

شکل گیری گروه های مردمی در برخی ولایات افغانستان نشانه دیگری از بی اعتمادی مردم به توانایی ارتش و پلیس این کشور در تامین امنیت و مقابله با گروه های تروریستی است که این مسئله  نیز می تواند منجر به شکاف در رویه های امنیتی شود.      

ضعف در اعمال حاکمیت ملی توسط دولت مرکزی افغانستان و سوق یافتن مسئولان ولایات در این کشور به اتخاذ تصمیمات راهبردی برخلاف نظر دولت مرکزی و حرکت به سمت تصمیم گیری های مستقل از مرکز قدرت می تواند زمینه های پیدایش جنگ داخلی و شکل گیری گروه های مسلحانه بیشتری با هدف تحقق منافع قومی  و گروهی را فراهم  کند.

در چنین شرایطی است که وزیر خارجه پاکستان با یادآوری تبعات و آثار مخرب جنگ داخلی در افغانستان در دهه نود میلادی به طرف های درگیر در این کشور هشدار داده که درباره دست یابی به صلح و برقراری اتش بس دائمی انعطاف نشان دهند و فرصت بوجود آمده برای خاتمه جنگ را از بین نبرند.

البته باید توجه داشت که تاکید وزیر خارجه پاکستان بر مسئله انعطاف  دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح نادیده گرفتن همه ابعاد آن است و باید گروه طالبان نیز برای اثبات ادعای خود درباره آمادگی برای پایان جنگ؛ رویکردهای منعطفانه اتخاذ کند. 

هشدار وزیر خارجه پاکستان درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان    

کلیدواژه