سرطان 02, 1400 08:00 Asia/Kabul
  • پیشنهاد نخست وزیر پاکستان برای تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان
    پیشنهاد نخست وزیر پاکستان برای تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان

"عمران خان" نخست وزیر پاکستان برای پایان جنگ در افغانستان پیشنهاد تشکیل حکومت ائتلافی را در این کشور ارائه کرد. 

عمران خان گفت  باید تفاهم سیاسی در افغانستان شکل گیرد و  حکومت ائتلافی   به منظور جلوگیری از خون ریزی بیشتر تشکیل شود که طالبان در آن سهم  داشته باشد. 

رئیس حزب حاکم پاکستان (  تحریک انصاف ) افزود با تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان می توان امیدوار بود که خشونت و کشتار در این کشور پایان خواهد یافت.

عمران خان با ابراز نگرانی از خطر در گرفتن جنگ داخلی در افغانستان گفت:اگر طالبان در صدد تصرف کامل  این  کشور  باشد ، خون ریزی باور نکردنی به وقوع خواهد پیوست. 

پیشنهاد تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان برای خاتمه جنگ در این کشور از سوی نخست وزیر پاکستان،طرح جدیدی نیست و در گذشته این پیشنهاد از سوی برخی مقامات این کشور و کشورهای دیگری هم مطرح شده بود که با استقبال دولت افغانستان مواجه نشد.

آنگونه که از طرح پیشنهادی برای  تشکیل دولت ائتلافی در افغانستان برداشت می شود این است که در چارچوب توافقنامه احتمالی صلح،بخشی از قدرت سیاسی و اجرایی در این کشور در اختیار طالبان قرار بگیرد. 

طرح تشکیل دولت ائتلافی در حالی مجددا برای برون رفت افغانستان ازجنگ و خونریزی و بن بست در مذاکرات صلح مطرح شده است که دولت این کشور با چنین رویه ای برای استقرار ثبات مخالف است و آنرا بر خلاف دو دهه تلاش برای برقراری دموکراسی و صیانت از جمهوریت می داند.

دولت افغانستان بارها اعلام کرده مشارکت طالبان درعرصه قدرت تنها از مسیر برگزاری انتخابات و صندوق های رای عبور می کند.

دراین چارچوب ابتدا باید طالبان آتش بس دائمی را با امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان بپذیرد و سپس برای آنکه بتوانند در عرصه حکومت فعالیت کنند باید خود را در معرض ارای مردم این کشور قرار دهند.

از نظر دولت افغانستان چنانچه قرار باشد طالبان بدون جلب رای مردم در فرایند انتخابات ،وارد قدرت شود این مسئله بر خلاف قانون اساسی و مطالبه مردم برای حفظ جمهوریت در این کشور است .    

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بارها اعلام کرده آمادگی دارد درفرایند قانونی برگزاری انتخابات با هدف کمک به برقراری صلح دائمی در این کشور از قدرت کناره گیری کند و  براساس ارای مردم ،قدرت را به فرد پیروز در انتخابات واگذار کند.

این گمانه وجود دارد با توجه به نگرش بشدت منفی مردم افغانستان به طالبان،چنانچه قرار باشد این گروه بر اساس رای مردم این کشور به قدرت برسد،این اتفاق تقریبا غیر ممکن است .

بر همین اساس است که طالبان همواره با اصل انتخابات و مراجعه به ارای عمومی در افغانستان مخالفت کرده و در مقابل بر طبل تشکیل امارت اسلامی  در این کشور می کوبد تا از این طریق بتواند همه ارکان قدرت را در اختیار بگیرد.   

 در مدل مورد نظر طالبان برای برپایی امارت اسلامی در افغانستان، مردم نقشی در حکومت واعمال حق تعیین سرنوشت ندارند و همین مسئله موجب تشدید نگرانی ها درباره بازگشت احتمالی حکومت استبدادی به این کشور در صورت برپایی نظام امارت اسلامی شده است. 

به نظر میرسد با توجه به پاسخ منفی احتمالی مردم افغانستان به هر گونه حضور طالبان در فرایند انتخابات برای حضور در قدرت،اصرار این گروه تنها برقراری نظام امارت اسلامی در این کشور خواهد بود. 

دیدگاه نخست وزیر پاکستان برای پایان جنگ در افغانستان

     

کلیدواژه