سرطان 03, 1400 12:06 Asia/Kabul
  • سفر «اشرف‌ غنی» و «عبدلله عبدالله» به آمریکا زیر ذره بین پاکستان
    سفر «اشرف‌ غنی» و «عبدلله عبدالله» به آمریکا زیر ذره بین پاکستان

پاکستان سفر «محمد اشرف غنی» ریس جمهوری افغانستان و هیات همراه به آمریکا، همزمان با تشدید حملات و تحرکات طالبان در افغانستان را زیر نظر گرفته و بیم آن دارد که مقامات ارشد کابل از این سفر در مقصر شناختن اسلام‌آباد برای وضعیت فعلی صلح این کشور استفاده کنند.

«محمد اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان، امروز پنج شنبه در صدر هیاتی برای دیدار و گفتگو با «جو بایدن» همتای آمریکایی، عازم واشنگتن شد.

اشرف غنی را در سفر به آمریکا، امرالله صالح معاون اول، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و وحید عمر رئیس اداره ارتباطات افغانستان همراهی میکنند.

دولت پاکستان با آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) از افغانستان به صراحت اعلام کرده بود که مسئول هرگونه نابسامانی در کشور همسایه خود نبوده و هرگونه اتهام و سرزنش پاکستان نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

دولت پاکستان سفر  «محمد اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» رئیس جمهوری و  رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به آمریکا را زیر ذره‌بین قرار داده و این پیام را به دولتمردان کابل مخابره کرده است که نباید از فرصت رایزنی‌ها با طرف آمریکایی برای بازی سرزنش و متهم شناختن اسلام‌آباد استفاده کنند.

منابع دیپلماتیک در پاکستان همزمان با اشغال ده‌ها شهر و مناطق مهم در افغانستان به دست طالبان گفتند: برخی از عناصر در داخل دولت کابل حضور دارند که انگشت اتهام آنان به سمت اسلام‌آباد اشاره شده است.

در این زمینه پایگاه خبری روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان  نوشت، سفر  اشرف غنی به واشنگتن نه تنها برای آینده کشور جنگ زده افغانستان مهم است بلکه نقش اسلام‌آباد در پیشبرد اهداف صلح نیز از مهم ترین دستور کار این بازدید قرار دارد.

همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان و انعکاس گزارش‌های نگران کننده از مناطق مختلف این کشور، جلسه‌ای بلندپایه به ریاست «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان در مقر سازمان اطلاعات ارتش این کشور (آی اس آی) در اسلام‌آباد برگزار شد جایی که رهبران سیاسی و نظامی آخرین وضعیت افغانستان و مراقبت از مرزهای مشترک با این کشور را بررسی کردند.

اسلام‌آباد نگران تشدید بیشتر تنش‌ها با کابل است و از سوی دیگر خواهان خروج مسوولانه نیروهای آمریکا از افغانستان است زیرا در غیر این صورت تمامی دستاوردهای دو دهه اخیر برای برقراری صلح در افغانستان نابود خواهد شد.

برای همین مهم، سفیر پاکستان در کابل روزهای اخیر دیدارهایی با مقام‌های افغانستانی و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور انجام داده و وزیر امور خارجه پاکستان نیز در اجلاس اخیر مجمع دیپلماسی آنتالیا ترکیه با رئیس شورای عالی مصالحه و وزیر امور خارجه افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

مقامات آگاه به روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان گفتند: اسلام‌آباد نگران تحرکات برخی از عناصر ضد پاکستانی در داخل دولت کابل است تا جایی که ممکن است این عناصر از سفر  اشرف غنی به واشنگتن برای سرزنش پاکستان و یا تحت فشار قرار دادن آن استفاده کنند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز هفته‌های اخیر طی سخنرانی در نشست مذاکراتی نخبگان و دیپلمات‌های دو کشور در اسلام‌آباد هشدار داد، این احتمال وجود دارد که دولت اشرف غنی، کاخ سفید را برای سرزنش کردن پاکستان به دلیل وضعیت بحرانی فعلی در افغانستان ترغیب کند.

در این زمینه یک مقام آگاه در مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد به اکسپرس تریبیون گفت: اگر هدف سفر اشرف غنی به واشنگتن آغاز یک بازی جدید سرزنش و مقصر شناختن پاکستان برای همه مشکلات افغانستان باشد، به این رویکرد کمکی نخواهد کرد. صلح در افغانستان یک مسئولیت مشترک است. اسلام‌آباد هیچ مسئولیتی را برعهده نخواهد گرفت زیرا ما به اندازه کافی متهم شده‌ایم.

 گروه طالبان هم سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا را بی‌فایده توصیف کرده است.

سردی تعاملات اسلام‌آباد و واشنگتن به رغم تشکیل دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن و تداوم فضای بی اعتمادی میان طرفین، مقام‌های پاکستانی را وادار به اتخاد رویکرد محتاطانه در قبال افغانستان کرده و همزمان آنان از واشنگتن خواسته‌اند تا اطمینان دهد با خروج نظامیان خارجی هیچ خلاء امنیتی در افغانستان ایجاد و یا این کشور با جنگ داخلی مواجه نشود.

عمران خان نخست وزیر پاکستان اخیرا هشدار داد بود، خروج نظامی آمریکا از افغانستان ازهم اکنون نگرانی‌هایی را به دنبال دارد و ما تاکید می‌کنیم که بدون یک توافق سیاسی، امکان بروز جنگ داخلی در این کشور  وجود دارد.

عمران خان افزود: توافق سیاسی در افغانستان به معنای دولت ائتلافی میان رهبران افغانستان و طالبان است زیرا راه حل دیگری وجود ندارد.

بایدن می خواهد در سفر اشرف غنی به آمریکا او را وادار کند تا با پاکستان به توافق دست پیدا کند

کلیدواژه