سرطان 04, 1400 10:52 Asia/Kabul
  • ابهام درباره خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان
    ابهام درباره خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان

یک رسانه آمریکایی با ادعای اینکه روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا دو هفته دیگر تکمیل می‎‌شود، اعلام کرد که ۶۵۰ نظامی آمریکا در خاک افغانستان باقی خواهند ماند.

آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد که 650 نظامی این کشور برای حمایت از دیپلمات‌ها در خاک افغانستان باقی خواهند ماند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)در یک نشست خبری گفت که آمریکا ممکن است سرعت روند خروج نیروهایش از افغانستان را به دلیل پیشروی‌های طالبان و ناامنی‌های افغانستان کاهش دهد.

روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان درحالی کاهش یافته که حملات طالبان در هفته‌های اخیر به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و ولسوالی های افغانستان بطور پیاپی سقوط می‌کنند.

اخیرا، ناتو اعلام کرده بود که تا اول مه 2021 / 11 ثور 1400کشورهای عضو این سازمان نظامی باید خروج نیروهای خود را از افغانستان و براساس طرح برنامه‌ریزی شده آغاز کنند و این اقدام ظرف چند ماه انجام می‌شود.

آمریکا نیز به دنبال نهایی کردن خروج نیروهایش از افغانستان تا 11 سپتامبر/20 سنبله است. حدود 10 هزار نیروی خارجی از 36 کشور در افغانستان حضور دارند که در راس آنها آمریکا با 2500 نظامی  است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است.

مقامات افغانستان، بارها بر لزوم خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور تاکید کرده اند.

خروج بیش از 50 درصد نظامیان آمریکایی از افغانستان

کلیدواژه