سرطان 12, 1400 08:13 Asia/Kabul
  • نگاهی اجمالی به  ولایت پنجشیر افغانستان، نماد مقاومت و ایثار
    نگاهی اجمالی به ولایت پنجشیر افغانستان، نماد مقاومت و ایثار

ولایت پنجشیر از آرام‌ترین مناطق شمال افغانستان در سال‌های پس از حمله آمریکا در نزدیک به دو دهه اخیر بوده است.

به گزارش رادیو دری، ولایت پنجشیر یکی از مناطق زیبای افغانستان، و در بین  رشته کوه‌های هندوکش قرار گرفته است که بیشتر ساکنان این ولایت را تاجیک‌ها، هزاره‌ها، پشه‌ای‌ها، نورستانی‌ها و پشتون‌ها تشکیل می‌دهند و زبان غالب در این ولایت فارسی است. تاجیک‌ها اکثریت این ولایت را تشکیل می‌دهند.

شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان به عنوان سمبل جهاد و مقاومت در افغانستان شناخته می‌شود و در دره پنجشیر مسئولیت فرماندهی مجاهدین را برعهده گرفت و شکست شش تهاجم ارتش سرخ شوروی به پنجشیر با فرماندهی وی بخشی از کارنامه مهم او درجهاد با متجاوزان محسوب می‌شود.

پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر شوروی، احمد شاه مسعود به عنوان  وزیر دفاع افغانستان تعیین شد. طعم شیرین پیروزی جهاد مردم افغانستان دیری نگذشت که اختلافات و جنگ‌های داخلی با حمایت قدرت‌های خارجی در این کشور آغاز شد و در پی آن گروه طالبان ظهور کرد.

احمد شاه مسعود در مبارزه با طالبان نیز کارنامه درخشانی دارد و مقاومت وی به همراه سایر گروه‌های جهادی افغان زبانزد خاص و عام شده است. احمد شاه مسعود سرانجام در هجدهم شهریور ۱۳۸۰ براثر حمله تروریستی  در ولسوالی«خواجه بهاءالدین» ولایت تخار به شهادت رسید.

بهار در دره زیبای «پنجشیر» افغانستان

کلیدواژه