سرطان 12, 1400 15:58 Asia/Kabul
  • خروج نیروهای آمریکایی از بگرام؛ تحولی بزرگ در افغانستان
    خروج نیروهای آمریکایی از بگرام؛ تحولی بزرگ در افغانستان

خروج نیروهای آمریکایی از بزرگترین پایگاه نظامی در افغانستان، تحول بزرگی به لحاظ امنیتی محسوب می شود.

 عبدالطیف نظری استاد دانشگاه و آگاه مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: روند واگذاری پایگاه نظامی بگرام  تحولی بزرگ در حوزه سیاسی و امنیتی افغانستان ایجاد خواهد کرد.
استاد دانشگاه افغانستان در واکنش به ابراز نگرانی و تردید مردم و برخی محافل کارشناسی در مورد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: این نگرانی همچنان وجود دارد . آمریکا در سطح نظام بین الملل به عنوان دولت عهد شکن مطرح است ، امریکا نه تنها از برجام و معاهده پاریس خارج شد بلکه در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از بسیاری دیگر از این معاهدات خارج شد.
وی اضافه کرد این سناریو هم محتمل است که آمریکایی ها به صورت واقعی از افغانستان خارج نشوند و بسیاری از سربازان خود را در قالب نیروهای غیر رسمی در این کشور حفظ کنند  و یا  ممکن است به بهانه حفاظت از سفارت و میدان هوایی کابل شماری از نیروهای خود را نگه دارد چرا که هنوز کسی نمی داند آمریکایی ها چه میزان از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده است.
نظری سناریوی شکست نظامی امریکا در افغانستان را هم قابل طرح دانست و گفت: تلفات نظامی و هزینه مالی آمریکا دیگر برای افکار عمومی قابل قبول نیست بنابراین آمریکایی ها به این درک رسیده اند که خروج آبرومندانه و ایده ال برای آمریکا فراهم نخواهد شد و اکنون بهترین زمان برای خروج نیروهایش از افغانستان است.
تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه احتمالا طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی ها از افغانستان به مذاکره با دولت افغانستان روی خواهند آورد افزود: زمینه مذاکرات و بسترهای دیپلماسی پس از خروج آمریکایی ها بیشتر فراهم خواهد شد و طالبان هم علاقمند هستند که از طریق یک توافق سیاسی بتوانند مشکل افغانستان را حل کنند چون از نظر طالبان به دلیل موازنه قدرت در افغانستان  جنگ راه حل نظامی ندارد. همه طرف ها در افغانستان هم جنگ را راه حل این کشور نمی دانند و معتقدند از طریق سیاسی باید مشکل این کشور رفع شود.
عبدالطیف نظری معتقد است که آمریکا در یک بازی باخت – باخت گرفتار شده است ، این کشور اگر نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند هزینه مالی و تلفات نظامی برایش خواهد داشت که قابل قبول افکار عمومی در داخل آمریکا نخواهد بود اما اگر نیروهای خود را از افغانستان خارج کند به این مفهوم است که آمریکا در تقابل با طالبان شکست خورده و بدون دستاورد افغانستان را ترک می کند. این مسئله یقینا باعث افول هژمونی آمریکا در سطح منطقه خواهد شد و هزینه فراوان دیپلماتیکی و حیثیتی برای این کشور دارد. 
به گفته نظری آمریکایی ها می دانند که طالبان به لحاظ دیپلماسی و نظامی از توانمندی بالایی برخوردارند. اگر آمریکایی ها افغانستان را ترک نکنند با توجه به موقعیت میدانی افغانستان به نفع طالبان، این گروه حملات خود را علیه آمریکایی ها از  سر خواهند گرفت . آمریکایی ها اگر چه با این وضعیت موافق نیستند اما بدلیل عملکرد ضعیف ناچارند در مقابل افکار عمومی، خاک افغانستان را ترک کنند.

خروج کامل نظامیان تروریست آمریکایی از بگرام

 

کلیدواژه