سرطان 12, 1400 17:30 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ازبکستان: «طالبان» یک سازمان تروریستی نیست
    وزیر خارجه ازبکستان: «طالبان» یک سازمان تروریستی نیست

وزیر امور خارجه ازبکستان در اظهاراتی گفت «طالبان» سازمان تروریستی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاشکند ، «عبدالعزیز کامل‌اف»  در گفت وگو با «دنیس اوالی» مجری آمریکایی در برنامه «This Is America TV» درمورد اوضاع افغانستان و شکل احتمالی مدیریت در این کشور، اهداف «طالبان» وهمچنین رویکرد ازبکستان در این باره، دیدگاه‌های خود را بیان کرده است.

وزیر خارجه ازبکستان با اشاره به مواضع کشورش درمورد مسائل اصلی بحران افغانستان به 3 نکته اشاره کرده و گفته، اولا بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد، دوما، بسیار مهم است که افغانستان به کشور متحد منطقه آسیای مرکزی تبدیل شده و ثالثا، باید با پروسه صلح بین الافغانی برخورد مشترک منطقه‌ای و بین المللی شود.

کامل اف، افزوده، ازبکستان اولین کشوری بود که با رهبران «طالبان» روابط مستقیم برقرار کرد و به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفت .

وزیر خارجه ازبکستان در ادامه گفته، دستیابی به توافق بین مخالفان نظامی و دولت افغانستان بسیار آسان خواهد بود، اما جامعه جهانی باید به هر دو طرف برای دستیابی به این توافق کمک کند.   

کامل اف، افزوده، طالبان ممکن است در داخل افغانستان با سازمان‌های مختلف افراطی روابطی داشته، اما حتی یک مثال را نیز نمیشود آورد که «طالبان» در 40 سال گذشته اقدامات تروریستی را در خارج از مرزهای افغانستان، نه در آسیای مرکزی، نه در اروپا یا جای دیگر انجام داده است.

وزیرخارجه ازبکستان همچنین، سخنان «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی «طالبان» در «دوحه» را یادآوری کرده که گفته، از بروز تهدیدات و خطر از طرف افغانستان به ازبکستان جلوگیری خواهد کرد.

روند صلح محور رایزنی مقامات ازبکستان و افغانستان

کلیدواژه