سرطان 18, 1400 11:47 Asia/Kabul
  • مذاکره بین افغان ها؛ راه حل بحران افغانستان
    مذاکره بین افغان ها؛ راه حل بحران افغانستان

دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران گفت: همه ماجرا‌هایی که در افغانستان در حال وقوع است به شکست قطعی نظامی آمریکا در این کشور بر می‌گردد.

به گزارش رادیودری، سید رسول موسوی افزود: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و ۲۰ سال، راهبرد‌های متفاوت خود را آزمایش و افغانستان را به محل آزمایش سلاح‌های خود تبدیل کرد، اما با همه این اوصاف، شکست خورد و هیچ آینده‌ای را هم برای خودش در آن جا نمی‌دید.

وی ادامه داد: از زمانی که شکست نظامی برای آمریکایی‌ها روشن شد، ان‌ها تلاش کردند این شکست را به نوعی برون رفت سیاسی تبدیل کنند و بحث خروج را مطرح و مذاکراتی را با طالبان در ”دوحه“ قطر آغاز کردند و خودشان را نجات دادند.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه باید جلوی جنگ داخلی در افغانستان گرفته شود، گفت: مذاکره باید بین خود افغان ها انجام شود.

موسوی با اشاره به اینکه ایران حدود چهار سال پیش قصد میانجی گری بین گروه های افغانی را داشت و اقدام کرد، افزود: آمریکایی ها با نفوذ خود اجازه ندادند این کار انجام شود.

او ادامه داد: اگر آن زمان اجازه داده می شد جمهوری اسلامی ایران نقش مثبت خود را ایفا کند، بسیاری از اتفاق ها را که رخ داد، نمی داشتیم.

آقای موسوی افزود: آمریکایی ها با اینکه پیمان امنیتی راهبردی با دولت افغانستان داشتند اما با مخالفان مسلح این کشور یعنی طالبان مذاکره یک طرفه کردند و متاسفانه مسیر فعلی را رقم زدند.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: مذاکره باید بین خود افغان ها انجام شود نه اینکه یک کشور بیگانه با یکی از طرف ها مذاکره کند.

مذاکره راه حل بحران افغانستان است

کلیدواژه