تاکید نشستی درقم برمشارکت همه اقوام در دولت آینده افغانستان
(last modified 1400-04-19T11:38:11+00:00 )
سرطان 19, 1400 16:08 Asia/Kabul
  • تاکید نشستی درقم  برمشارکت همه اقوام در دولت آینده افغانستان
    تاکید نشستی درقم برمشارکت همه اقوام در دولت آینده افغانستان

در نشست علمی طالبان و آینده افغانستان بر مشارکت همه اقوام در تشکیل دولت جدید و سهیم کردن مذاهب مختلف در دولت ملی به عنوان پیش شرط بقا و موفقیت دولت آینده افغانستان تاکید شد.

به گزارش رادیو دری،  عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ایران در این نشست گفت : با خروج آمریکایی ها خلا قدرت در افغانستان بروز پیدا کرده و طالبان شهرهای زیادی را به تصرف خود درآورده و احتمال اینکه توافقات پشت پرده ای برای به قدرت رسیدن طالبان در مذاکرات دوحه توسط آمریکایی ها انجام شده باشد، زیاد است.

عبدالوهاب فراتی افزود  طالبان امروز طالبان گذشته نیست و برخی از اعضای این گروه بر خلاف اعضای دیگر معتقدند که مشکلات سیاسی و امنیتی این کشور با مذاکره و تعامل با اقوام و ملت های دیگر حل می شود.

وی خاطرنشان کرد  وجود ادعای طالبان  مبنی بر تغییر در رویکرد و مواضع عده ای از تحلیلگران معتقدند ادعاهای اخیر طالبان نوعی تاکتیک و سوء استفاده از وضعیت جدید برای دستیبابی به قدرت است.فراتی افرود  آمریکایی از زمان ورود به افغانستان هیچوقت ارتش این کشور را مجهز و مدرن نکردند و هم اکنون ارتش افغانستان قدرت مقابله با طالبان را ندارد و احساس می شود حوادث و تحولات اخیر افغانستان سناریوی از پیش ساخته شده توسط آمریکا پس از خروج از این کشور باشد.

به گفته وی، حدود ۴۰ درصد جمعیت افغانستان را پشتون ها با ۱۶ میلیون نفر ، ۳۲ درصد تاجیک ها با ۱۳ میلیون، ۲۰ درصد هزاره ها با ۸ میلیون و ۱۰ درصد را نیز ازبک ها با ۴ میلیون تشکیل داده است و  کل جمعیت شیعیان این سرزمین ۷ میلیون تن تخمین زده می شود.

وی تاکید کرد ادعای طالبان بر حاکمیت بر افغانستان در واقع حکومت بزرگترین قوم این کشور یعنی پشتون ها است که حدود ۴۰ درصد جمعیت این کشور است و آنها می خواهند بعد از تشکیل حکومت قانون اساسی را بر اساس تفکرات قوم و نژاد خود تغییر دهند و باید در برابر تحرکات آنها بشدت هوشیار بود.

کلیدواژه