سرطان 21, 1400 16:35 Asia/Kabul
  • آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان
    آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان

تحلیلگر و روزنامه‌نگار پاکستانی، شکست آمریکا در افغانستان و خروج عجولانه‌اش را حاکی از علاقه کاخ سفید به جنگ داخلی و هرج و مرج در افغانستان توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری، «سمیع الله ملک» تحلیلگر برجسته پاکستانی در مقاله‌ای به دلایل خروج عجولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان پرداخته و نوشت: آمریکا خواستار آغاز جنگ داخلی و هرج و مرج در افغانستان است، به همین دلیل بعد از شکست، در خروج از افغانستان کاملا عجولانه عمل کرد.

وی افزود: علاقه آمریکا به حل نشدن مسئله افغانستان را می‌توان از نحوه اعلام خروج نظامی آمریکا توسط بایدن نیز جستجو کرد، چرا که رییس جمهور آمریکا زمانی برنامه خروج بی قید و شرط آمریکا از افغانستان را اعلام کرد که مذاکرات بین احزاب افغانستان با هدف تشکیل دولت موقت در آستانه برگزاری بود، اما پس از اعلام بایدن برای خروج نظامی از افغانستان، طالبان از رفتن به نشست استانبول خودداری کرد.

سمیع الله ملک تاکید کرد: تسریع روند خروج نیرو‌های آمریکا و ناتو از افغانستان همزمان با افزایش فعالیت‌های تروریستی در این کشور، تنش میان طالبان و دولت کابل، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در اطراف افغانستان و پاسخ‌های تهدید آمیز طالبان به این تصمیم واشنگتن همه و همه سناریویی است که می‌تواند با آغاز جنگ داخلی در افغانستان بی ثباتی را عمیق‌تر کرده و کل منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

تغییر اولویت‌های آمریکا، دلیل خروج نظامی از افغانستان

کلیدواژه