سرطان 23, 1400 18:28 Asia/Kabul
  • عبدالله عبدالله: در هیچ شرایطی باب مذاکرات صلح را نمی‌بندیم
    عبدالله عبدالله: در هیچ شرایطی باب مذاکرات صلح را نمی‌بندیم

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت؛ دولت برای مذاکرات صلح آمادگی کامل دارد، اما طالبان جنگ را شدت داده و حاضر نیست درباره مسائل اساسی افغانستان مذاکره کند.

به گزارش رادیو دری،«عبدالله عبدالله» امروز در مراسمی در کابل گفت:  در هیچ شرایطی حاضر نیستیم دروازه مذاکرات صلح را ببندیم، اما در برابر جنگ تحمیل شده می‌ایستیم.

عبدالله هشدار داد: اگر طالبان اهداف خود را از طریق جنگ دنبال کنند و می‌خواهند مشروعیت آن را از مذاکرات صلح بگیرند به هیچ هدفی نخواهند رسید.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: ادامه جنگ به معنای پیروزی نیست بلکه باعث ادامه درد، رنج و مصیبت مردم افغانستان می‌شود.

گفته می‌شود هیئت بلندپایه‌ای به ریاست عبدالله عبدالله برای مذاکره و گفتگو با طالبان به زودی عازم دوحه می‌شود.

خبر دیگر اینکه دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: با تشدید جنگ در افغانستان، گزارش‌هایی از موارد جدی نقض حقوق بشر به دلیل افزایش حملات نظامی مداوم در سراسر این کشور منتشر شده است که به شدت نگران کننده است.

یوناما افزود: گزارش‌های مربوط به قتل، بدرفتاری، آزار و اذیت و تبعیض گسترده در افغانستان باعث ترس و ناامنی شده است.

این سازمان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است به حقوق بشر و کرامت مردم افغانستان به ویژه زنان و دختران احترام بگذارند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که در روز‌های اخیر، طالبان به بدرفتاری با مردم و اعمال محدودیت‌های شدید در برابر زنان متهم شد، اما سخنگوی طالبان هر گونه بدرفتاری با مردم و اعمال محدودیت در برابر زنان را تکذیب کرد.

دعوت عبدالله عبدالله برای گفتگو درحالی مطرح می شود که منابع خبری از تسلط طالبان بر تعداد زیادی از گمرک‌ها و گذرگاه‌های مرزی افغانستان با ایران، ترکمنستان، تاجیکستان، چین و پاکستان خبر می‌دهند.

عبدالله عبدالله: ممکن است افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود

کلیدواژه