سرطان 23, 1400 18:42 Asia/Kabul
  • هشدار جدی روسیه درباره حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی
    هشدار جدی روسیه درباره حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی

یک دیپلمات ارشد روسیه از هشدار جدی این کشور به آمریکا درباره استقرار نیروهایش در کشورهای آسیای مرکزی پس از عقب‌نشینی از افغانستان، خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار اخیر خود با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، این پیام را به واشنگتن منتقل کرده است.

براساس این گزارش، این هشدار در حالی صورت گرفت که در روزهای گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد که ۹۰ درصد عقب نشینی نیروها و تجهیزات این کشور از افغانستان کامل شده است.

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز گفت، ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در ۳۱ آگوست/9 سنبله 1400 به پایان می‌رسد.

«ریابکوف» در ادامه اظهاراتش تصریح کرد، «تاکید می‌کنم که استقرار و حضور نظامی دائمی آمریکا در کشورهای همسایه افغانستان غیرقابل قبول است.»

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO) متشکل از روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان به عنوان اعضای اصلی و افغانستان و صربستان به عنوان اعضای ناظر آن مستلزم تأیید این سازمان است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و نا امنی، تروریسم هم افزایش یافته است.

مقامات افغانستان، بارها بر لزوم خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور تاکید کرده اند.

انتقاد روسیه از تلاش آمریکا برای حضور نظامی در آسیای مرکزی پس از ترک اففانستان

 

کلیدواژه