سرطان 26, 1400 09:59 Asia/Kabul
  • تحولات امنیتی در افغانستان
    تحولات امنیتی در افغانستان

دو ولسوالی ولایت بامیان در مرکز افغانستان از تصرف طالبان خارج شد.

به گزارش رادیودری، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: در عملیات دیروز نیروهای ارتش در ولایت مرکزی بامیان دو والسوالی (شهرستان) از کنترل طالبان خارج و تلفات سنگینی به نیروها و تجهیزات این گروه وارد شد.    

درهمین حال خبرها از حملات طالبان به شبرغان مرکز ولایت جوزجان حکایت دارد. دولت می گوید حمله طالبان به شبرغان  دفع شده اما در ولایت کاپیسا معاون والی در درگیری با طالبان کشته شده است.

شدیدترین درگیری‌ها در شبانه روز گذشته در ولسوالی و گذرگاه مرزی اسپین بولدک در قندهار در جریان بود، سخنگوی وزارت داخله افغانستان دیروز از بازپس گیری این گذرگاه مرزی در مرز افغانستان با پاکستان خبر داد، اما طالبان بلافاصله با انتشار تصاویری از داخل شهر، ادعای دولت را رد کرد.

درگیری‌ها در اسپین بولدک از اهالی رسانه نیز قربانی گرفت و دیروز کشته شدن خبرنگار هندی خبرگزاری رویترز در درگیری‌های اسپین بولدک تایید شد.

طالبان سه روز قبل اسپین بولدک را تصرف کرده بود. این گذرگاه مهم مرزی در شبانه روز گذشته موجب تنش در روابط افغانستان و پاکستان هم شد. امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان با انتشار پیامی اعلام کرد: پاکستان رسما به افغانستان هشدار داده است هرگونه عملیات برای بازپس گیری این گذرگاه با پاسخ نیروی هوایی این کشور مواجه خواهد شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم که در کنفرانسی در ازبکستان سخنرانی می‌کرد بار دیگر پاکستان را به نوعی به حمایت از طالبان متهم کرد و گفت: طالبان از راه زور به نتیجه نخواهند رسید.

همزمان با تشدید تحولات امنیتی اعلام شد: دیروز هیات بلندپایه‌ای از کابل به رهبری عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای گفتگو با نمایندگان طالبان راهی قطر شده است.

تحولات امنیتی در حوزه شمال شرق افغانستان

کلیدواژه