اعلام آمادگی قرقیزستان برای پذیرفتن قرقیزهای ساکن افغانستان
(last modified 1400-04-26T12:50:17+00:00 )
سرطان 26, 1400 17:20 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی قرقیزستان برای پذیرفتن قرقیزهای ساکن افغانستان
    اعلام آمادگی قرقیزستان برای پذیرفتن قرقیزهای ساکن افغانستان

دولت قرقیزستان برای پذیرفتن قرقیز های ساکن افغانستان که به دلیل تهدید طالبان به تاجیکستان فرار کرده اند ،اعلام آمادگی کرد.

به گزارش رادیو دری از پایگاه خبری « ۲۴ کی جی » قرقیزستان، «ژیلدیز باکاشونا » » معاون نخست وزیر قرقیزستان در جلسه بررسی وضعیت قرقیزهای افغانستان که به تاجیکستان پناهنده شده اند گفت دولت این کشور آماده است این افراد که به طور موقت در تاجیکستان اسکان داده شده اند را بپذیرد.

برپایه این گزارش، به شرکت کنندگان در این جلسه اطلاعاتی از سوی وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت شرایط بحرانی و کمیته امنیت ملی ارائه شد. 

در بیانیه ای که در پایان این جلسه منتشر شده است آمده : « وزارت امور خارجه  جمهوری قرقیزستان با دولت تاجیکستان و  کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای خارج کردن افغان های قرقیز از تاجیکستان و انتقال آنها به قرقیزستان در حال رایزنی  است. 

به دنبال این جلسه آژانس های دولتی برای فراهم کردن شرایط برای انتقال این تشکیل شده است.

رسانه های تاجیکستان روز ۱۳ ژوئیه ( ۲۲ سرطان ) اعلام کردند ۷۷ نفر از  قرقیزهای ساکن افغانستانِ  از مرزهای روستای « کیزیلی- رابوت » در منطقه « گورنو- بدخشان » گذشتند . این افراد شامل ۲۶ مرد، ۲۰ زن و ۳۱ کودک به همراه هزار و ۵۰۰ راس دام بودند. آنها ساکنانِ روستای « آندِمین » در منطقه « واخان » از ولایت « بدخشان » بودند. 

انتقال قرقیزهای ساکن افغانستان به بیشکک

کلیدواژه