سرطان 31, 1400 07:58 Asia/Kabul
  • روسیه هند و ایران را به مذاکرات صلح افغانستان دعوت کرد
    روسیه هند و ایران را به مذاکرات صلح افغانستان دعوت کرد

روسیه از عضویت ایران و هند در گروه سه جانبه "تروییکا" که با رهبری مسکو و با هدف تسهیل مذاکرات صلح افغانستان تشکیل شده است حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، گروه "تروییکا" که شامل روسیه، چین، پاکستان و آمریکا می‌شود از سال ۲۰۱۹ تاکنون هشت بار تشکیل جلسه داده است و آخرین جلسه آن  ۳۰ آوریل امسال در دوحه قطر برگزار شد. 

پیشنهاد مسکو برای عضویت ایران و هند در این سازمان چند روز پس از اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس تاشکند با موضوع طرح های ارتباطی منطقه  مطرح می‌شود که سرگئی لاوروف در این اجلاس گفته بود امکان گنجاندن بازیکنان خارجی با نفوذ در تروییکای مذاکرات صلح افغانستان در حال بررسی است. 

در این باره دیمیتری سولودوو سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو اعلام کرد که حضور ایران و هند در این گروه می‌تواند ظرفیت آن را افزایش دهد. 

وی اضافه کرد: با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، وظیفه رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای حمایت از مذاکرات صلح افغانستان حیاتی‌تر شده است.

سخنگوی سفارت روسیه در هند اظهار کرد که همکاری اختصاصی مسکو با دهلی نو به عنوان یک شریک فعال در مکانیسم گفتگوها در مورد مسایل افغانستان، طبیعی، قابل اعتماد و آینده نگرانه است.


وضعیت افغانستان، محور گفت و گوی وزیران امور خارجه ایران و هند

 

 

کلیدواژه