اسد 02, 1400 16:20 Asia/Kabul
  • پنجمین سالروز یکی از خونین ترین حملات تروریستی کابل
    پنجمین سالروز یکی از خونین ترین حملات تروریستی کابل

 امروز، پنجمین سالروز حمله تروریستی خونین به گردهمایی « جنبش روشنایی » در شهر کابل است .

به گزارش رادیو دری ، پنج سال قبل ، درچنین روزی  گردهمایی بزرگ جنبش روشنایی در ناحیه « دهمزنگ » کابل هدف حمله تروریستی قرارگرفت که براثر آن حدود صد نفر جان باختند و صدها نفر دیگر زخمی شدند ، مسئولیت این حمله تروریستی را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت .
پنجمین سالروز حمله تروریستی به جنبش روشنایی در شهر کابل امروز در شبکه های اجتماعی افغانستان نیز بازتاب گسترده ای یافت و کاربران شبکه های اجتماعی از عدم شناسایی و محاکمه عاملان این جنایت به شدت انتقاد دارند .
جنبش روشنایی زمانی شکل گرفت که دولت افغانستان تصمیم گرفت مسیر عبور انتقال برق پانصد کیلو وات آسیای مرکزی ( ترکمنستان ، ازبکستان و تاجیکستان ) به کشورهای آسیای جنوبی را از خاک افغانستان تغییر دهد ، موسسه آلمانی « فشنر» پس از انجام تحقیقات پیشنهاد کرده بود برق انتقالی آسیای مرکزی ( توتاپ ) از استان های هزاره نشین افغانستان ازجمله بامیان عبور کند و علت آن را امنیت مناسب مناطق مرکزی و کم هزینه بودن آن اعلام کرد ، اما دولت افغانستان این مسیر را تغییر داد و تصمیم گرفت از مسیر « سالنگ » عبور کند که این مسئله با انتقاد شدید بزرگان و چهره های سیاسی قوم هزاره همراه شد .

هزاره های افغانستان این تصمیم دولت را  اقدامی تبعیض آمیز و به معنای محروم کردن یک قوم خاص از مزایای انتقال برق از مناطق هزاره نشین این کشور دانستند.
کابینه افغانستان یازدهم ثور سال 1395 ، مسیر انتقال برق توتاپ را از منطقه سالنگ به تصویب رساند که پس از آن اعتراض ها به تدریج آغاز شد .

سرانجام پس از کش و قوس های زیاد میان سران قوم هزاره، دومین راهپمایی جنبش روشنایی در دوم مرداد ماه برگزار شد اما زمانی که راهپیمایان در میدان دهمزنگ شهر کابل تجمع کردند، هدف انفجارهای تروریستی قرار گرفتند که که براثر آن صد نفر کشته و  بیش از دویست نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله تروریستی واکنش های زیادی را در سطح ملی و بین المللی به همراه داشت، 

کلیدواژه