اسد 06, 1400 17:20 Asia/Kabul
  • انتقاد هنرمندان و سیاستمداران افغانستانی از قتل طنزپرداز افغان
    انتقاد هنرمندان و سیاستمداران افغانستانی از قتل طنزپرداز افغان

هنرمندان و سیاستمداران افغان از قتل طنزپرداز مشهور به دست گروه طالبان انتقاد کردند.

به گزارش رادیو دری، شماری از هنرمندان، سیاستمداران و مردم افغانستان در واکنش به قتل فجیع « نظر محمد خاشه » هنرمند و طنزپرداز افغان خطاب به جامعه جهانی و بویژه کشورهای غربی تاکید کردند: مراقب باشید، طالبان را تطهیر نکنید زیرا ماهیت این گروه نسبت به سال های گذشته هیچ تغییری نکرده است.

فیاض حمید  آوازخوان جوان افغانستان در  فیسبوک نوشته است: "ما همه «خاشه» هستیم! سیلی که طالبان به صورت خاشه زدند در واقع به صورت همه ما بود."

امرالله صالح  معاون رییس جمهوری این کشور نیز گفت: اعدام جنایتکارانه این هنرمند نشان داد که طالبان به شریعت، قانون و هیچ چیز دیگری اعتقادی ندارد.

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز قتل فجیع طنزپرداز افغان  به دست طالبان را نشان دهنده ماهیت ددمنشانه رفتار طالبان با اهل فرهنگ و هنر دانست.

نصرالله مقامی یکی از دادستان های افغانستان نیز گفته است: جرم خاشه، آوردن خنده بر لبهای غمگین مردم در شرایط سخت کشور بود.

منظور پشتین رهبر تحریک تحفظ پشتون ها در پاکستان هم در توییتر نوشت: جهان، مقابل قساوت های طالبان پس از توافقنامه بحث برانگیز دوحه خاموشی اختیار کرده است.

کاربران ایرانی نیز در شبکه‌های اینستاگرام و توییتر با انتشار عکس‌ها و نقاشی‌هایی از خاشه  با مردم افغانستان و قندهار ابراز همدردی کردند.

این اظهار نظرها  در حالی است که طالبان هرگونه ارتباط با قتل «نظر محمد خاشه» را رد کرده است.

در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی، ویدئویی از دستگیری نظر محمد خاشه پخش شد که در آن  نیروهای طالبان در حال آزار فیزیکی او بودند.

چند روز پس از دستگیری نظر محمد خاشه به دست طالبان، نیروهای دولتی جسد این طنز پرداز را با دستان بسته کشف کردند.

قتل مرموز ۱۰۰ غیرنظامی بعد از سقوط اسپین بولدک به دست طالبان

کلیدواژه