اسد 08, 1400 10:21 Asia/Kabul
  • ترکیه در افغانستان در هیچ عملیات نظامی شرکت نمی کند
    ترکیه در افغانستان در هیچ عملیات نظامی شرکت نمی کند

وزارت دفاع ترکیه پنجشنبه شب اعلام کرد: اگر آنکارا تصمیم بگیرد که فرودگاه کابل را اداره کند، نیروهای این کشور به جز دفاع از خود در هیچ عملیات جنگی مشارکت نخواهند کرد.

به گزارش رادیو دری، پینار کارا سخنگوی وزارت دفاع ترکیه گفت: در حالی که فعالیت های مشاوره‌ای و آموزشی که به مدت ۲۰ سال در قالب ماموریت ناتو و موافقت نامه‌های دوجانبه انجام شده است خاتمه می یابد، مذاکرات ترکیه با مقامات دیگر کشورها و افغانستان در مورد ادامه ماموریت برای اداره فرودگاه کابل ادامه دارد.

وی افزود: در صورتی که شرایط لازم در این زمینه فراهم شود ترکیه به انجام مأموریت ادامه می دهد، با این حال نیروهای مسلح ترکیه ماموریت رزمی در افغانستان نخواهند داشت و آنها به هیچ ماموریت عملیاتی غیر از دفاع از خود مشغول نخواهند شد.

ترکیه در ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"  پیشنهاد کرد که امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان برعهده بگیرد.

مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این پیشنهاد نخستین بار در نشست ماه مه ناتو  مطرح شده است که واشنگتن و متحدانش در آن با بیرون بردن نیروهایشان از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه)  موافقت کرده‌اند.

گروه طالبان نیز با حضور ترکیه در فرودگاه کابل به شدت مخالفت کرده و به ترکیه هشدار داده است که آنها عضو ناتو هستند و باید مطابق با توافقنامه با آمریکا از افغانستان خارج شوند.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با افزایش حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

ذبیح الله مجاهد: حفاظت از فرودگاه کابل باید بر عهده مردم افغانستان باشد

 

کلیدواژه