اسد 08, 1400 12:26 Asia/Kabul
  • عمران خان: پاکستان مسوول اقدامات طالبان نیست
    عمران خان: پاکستان مسوول اقدامات طالبان نیست

نخست وزیر پاکستان گفته است که کشورش نه مسوول اقدامات طالبان در افغانستان است و نه سخنگوی این گروه شبه نظامی.

به گزارش رادیو دری، عمران خان در گفتگویی با هیاتی از خبرنگاران افغان که در تلویزیون دولتی پاکستان پخش شد هرگونه اقدام علیه خانواده و زنان و کودکان اعضای طالبان را که در پاکستان زندگی می‌کنند  رد کرد و گفت: دولت اسلام‌آباد نمی‌تواند خانواده اعضای طالبان را  که ساکن اردوگاه‌های پناهجویان افغان در هستند به زندان بیندازد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به اتهامات دولت کابل علیه اسلام‌آباد درباره کمک به گروه طالبان افزود: هرکاری که طالبان می کند به ما ربطی ندارد چون ما نه مسوول این گروه و نه سخنگوی آن هستیم.

عمران خان اظهار کرد: ۲۰ سال است که یک راه‌حل نظامی با هدف احیای صلح در افغانستان در پیش گرفته شده و شکست خورده است و افغان‌ها اگر احساس می‌کند نمی توانند طالبان را به عنوان بخشی از دولت خود بپذیرند باید راه حل نظامی آمریکا را ادامه دهند در غیر این صورت دولتی سیاسی متشکل از طالبان و مقام‌های کابل بر سر کار بیاید که دولتی جامع است و می‌تواند تنها راه‌حل باشد.

وی با اشاره به دیدار اخیرش با اشرف غنی در ازبکستان از اینکه دولت افغانستان می‌خواهد  علیه مردم حامی طالبان در پاکستان اقدامات نظامی انجام دهد ابراز تاسف کرد و گفت: ما هرکاری لازم باشد انجام می‌دهیم اما از نیروی نظامی علیه کسی در پاکستان استفاده نمی‌کنیم  زیرا پاکستان در این جنگ بیش از ۷۰ هزار نفر را از دست داده است.

نخست وزیر پاکستان همچنین هرگونه اقدام برای گفتگوی سه جانبه با حضور هند درباره افغانستان را رد کرد و ادامه داد: پاکستان روابط دیپلماتیکش با دهلی‌نو را بابت لغو وضعیت ویژه کشمیر در اوت ۲۰۱۹ متوقف کرده است و تا وقتی که هند وضعیت کشمیر را به قبل برنگرداند، اسلام‌آباد نمی‌تواند با دهلی‌نو درباره افغانستان گفتگو کند.

عمران‌خان : تشدید بحران افغانستان به ضرر پاکستان است

عمران خان: در هیچ جنگی با آمریکا شریک نمی‌شویم

کلیدواژه