اسد 08, 1400 13:09 Asia/Kabul
  • نگرانی نهاد ناظر آمریکایی از ترور خلبان‌های افغان به دست طالبان
    نگرانی نهاد ناظر آمریکایی از ترور خلبان‌های افغان به دست طالبان

سازمان بازرسی عمومی آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به "سیگار" از افزایش ترور خلبان‌های افغان به دست طالبان همزمان با افزایش درگیری‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، این ابراز نگرانی در حالی صورت می گیرد که دو مقام‌ ارشد دولت افغانستان به رویترز گفته اند: دست کم  7 خلبان افغان در ماه‌های اخیر خارج از پایگاهشان ترور شده‌اند که به گفته طالبان این بخشی از کارزار برای حذف خلبان‌های افغان آموزش دیده در آمریکا محسوب می‌شود.

بازرسی عمومی آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش خود به کنگره آمریکا با اشاره به تحولات افغانستان در سه ماهه منتهی به ژوئن (ماه سرطان) اعلام کرده است: در این ماهها حملات نیروی هوایی افغانستان علیه طالبان با خروج  نیروهای آمریکایی از این کشور افزایش یافته است و خلبان‌های نیروی هوایی این کشور  به دلیل وخامت اوضاع  بیش از حد معمول پرواز می‌کنند و طالبان به عمد آنان را هدف قرار می‌دهند.

با این حال این گزارش از کاهش آمادگی نیروی هوایی افغانستان خبر داده و اضافه کرده است: یگان هوابرد هلیکوپتری نیروی هوایی افغانستان در ژوئن (ماه سرطان)  تنها ۳۹ درصد برای مقابله با گروه طالبان آمادگی داشته که حدود نیمی از آمادگی این نیرو در دو ماه قبل از آن است.

در حالیکه آمریکا در حال تکمیل خروج نیروهایش از افغانستان است، شبه نظامیان طالبان به سرعت کنترل نواحی مختلف این کشور را به دست می‌گیرند.

افزایش 35 درصدی خشونت در افغانستان در چهار ماه اخیر

خروج بخش زیادی از نیروهای آمریکایی از افغانستان

کلیدواژه