اسد 10, 1400 08:09 Asia/Kabul
  • انتقاد مقام آمریکایی از مدیریت فاجعه بار واشنگتن در افغانستان
    انتقاد مقام آمریکایی از مدیریت فاجعه بار واشنگتن در افغانستان

کارشناس و دیده بان آمریکایی ویژه بازسازی افغانستان، مدیریت جنگی دولت واشنگتن را در این کشور فاجعه بار توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری، جان ساپکو دیده بان ویژه بازسازی افغانستان تاکید کرد: آنچه ژنرال ها یا مقامات دولت امریکا درباره اوضاع افغانستان اظهار می‌کنند نادرست بوده و خوش‌بینی درباره دستیابی به صلح در این کشور ساده لوحانه است.

دیده بان ویژه بازسازی افغانستان که با کنگره آمریکا همکاری دارد افزود: اگر به پیشروی‌های اخیر گروه طالبان در افغانستان رسیدگی نشود، می‌تواند به بحرانی جدی برای دولت کابل تبدیل شود.

جان ساپکو با بیان اینکه مجموع هزینه‌های بازسازی در افغانستان از آغاز سال ۲۰۰۲ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۱۴۴.۹۸ میلیارد دلار رسیده  تاکید کرد که با این همه اوضاع افغانستان مناسب نیست.

اوضاع امنیتی در افغانستان در هفته های گذشته در پی خروج غیر مسوولانه امریکا بدتر از گذشته شده و نیروهای طالبان در مناطق مختلف  این کشور در حال پیشروی هستند.

امریکا پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان در حالی نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان در مقایسه با ۲۰ سال قبل بدتر شده است.

بسیاری از مقام ها و شخصیت های افغان معتقدند که حضور نظامی ۲۰ ساله نیروهای امریکایی جز میلیاردها دلار خسارت و کشته شدن تعداد زیادی از سربازان امریکایی و اعضای ناتو وهمچنین جان باختن هزاران شهروند افغانستان دستاوردی نداشته است.

امریکا در حالی خروج خود را از افغانستان آبرومندانه می خواند که مجبور به خروج از این کشور شد

کلیدواژه