انتقاد « حامد کرزی » از آمریکا به خاطر ارتکاب جنایت در افغانستان
(last modified 1400-05-11T03:01:25+00:00 )
اسد 11, 1400 07:31 Asia/Kabul
  • انتقاد « حامد کرزی » از آمریکا به خاطر ارتکاب جنایت در افغانستان
    انتقاد « حامد کرزی » از آمریکا به خاطر ارتکاب جنایت در افغانستان

رئیس جمهوری سابق افغانستان از آمریکا به خاطر ارتکاب جنایت در آن کشور انتقاد کرد.

« حامد کرزی » در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه گفت : جنگنده های ارتش ارتش آمریکا، روستا‌ها و مناطق مختلف افغانستان را بمباران و خانه‌های مردم را ویران کردند .

رئیس جمهوری سابق افغانستان افزود ، در حملات نظامیان  ارتش آمریکا به مناطق مختلف افغانستان شمار زیادی غیر نظامیان افغان کشته و زخمی شدند .

« حامد کرزی » خاطرنشان کرد ، زیرساخت های اقتصادی افغانستان در حملات ارتش آمریکا نابود شده است .

در همین حال؛ کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز یک شنبه در گزارشی اعلام کرد، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، هزار و 677 غیرنظامی افغان کشته و سه هزار و 644  غیر نظامی دیگر نیز زخمی شدند که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش 80 درصدی را نشان می‌دهد.

چندی قبل، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از افزایش 47 درصدی تلفات غیرنظامیان در سال جاری میلادی خبر داده بود.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است.

آمریکا پس از 20 سال حضور نظامی و اشغالگری در افغانستان اعلام کرد ، نیروهایش را تا 11 سپتامبر 2021 / 20 سنبله 1400 از افغانستان خارج می کند.

 در این زمینه فرمانده سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا "سنتکام" اعلام کرد ،از زمان اعلام رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا، 95 درصد نیروهای این کشور از خاک افغانستان خارج شده اند.

کرزی: امریکا عامل تشدید جنگ در افغانستان است

کلیدواژه