اسد 11, 1400 15:49 Asia/Kabul
  • نگرانی زنان افغانستان از پیشروی طالبان
    نگرانی زنان افغانستان از پیشروی طالبان

شماری از زنان افغانستان که خاطرات ناگواری از دوران حاکمیت طالبان در دو دهه گذشته دارند، با پیشروی این گروه در برخی مناطق این کشور نگران از دست دادن دستاوردهای مدنی خود هستند.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا ، پیشروهای طالبان در 2 ماه گذشته و رسیدن جنگ به دروازه های شهرهای هرات، غزنی، قندهار، فراه، قلعه نو و هلمند و انتشار گزارش هایی درباره کشتار مردم عادی وغیرنظامیان باعث نگرانی بیشتر زنان و اقلیت های قومی در افغانستان شده است. فعالان مدنی افغانستان معتقدند که طالبان از نظر فکری و عملی نسبت به دو دهه گذشته تغییری نکرده و درصورت رسیدن به قدرت، فعالیت زنان در جامعه را بر نمی تابند و بار دیگر فعالیت اجتماعی و رسانه ای را محدود می کنند.

وزارت امور زنان افغانستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دیدگاه طالبان نسبت به گذشته تغییری نکرده و درمواردی حتی بدتر هم شده و این وزارتخانه خط  تلفنی ویژه ای را برای مشاوره فنی و حقوقی به زنانی که درمناطق تحت کنترل طالبان قرار دارند، ایجاد کرده است.

فعالان حقوقی و سیاسی زنان افغان هم از وضعیت موجود در این کشور ابرازنگرانی کرده اند. «فاطمه مهدی‌یار» یکی از فعالان زن افغان و دانشجو پزشکی در این باره گفت، طالبان زنان را به عنوان افراد مستقل نمی‌شناسند و رفتار گذشته این گروه با زنان و برخورد کنونی آنان درمناطق تحت کنترل شان باعث نگرانی است.

کلیدواژه