اسد 13, 1400 13:45 Asia/Kabul
  • انتقاد ترکیه از برنامه آمریکا درباره مهاجرت و اسکان افغان‌ها
    انتقاد ترکیه از برنامه آمریکا درباره مهاجرت و اسکان افغان‌ها

ترکیه از برنامه آمریکا برای اسکان احتمالی افغان‌هایی که هدف خشونت طالبان هستند انتقاد کرد و گفت: این اقدام سبب بحران مهاجراتی بزرگی در منطقه می‌شود.

به گزارش رادیو دری، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه برنامه جدیدی را برای پذیرش و ورود افغان‌های بیشتر به آمریکا اعلام کرد.

افغان‌ها در این برنامه می‌توانند به یک کشور ثالث بروند و باید در روند صدور ویزا ۱۲ تا ۱۴ ماه صبر کنند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن در حال رایزنی با کشورهای همسایه افغانستان درباره  مهاجرت افغان‌هاست و در حالیکه  شماری از افغان‌ها از طریق ایران به ترکیه می‌روند، مهم است مرزهای پاکستان با افغانستان نیز همچنان باز بمانند.

وزارت خارجه ترکیه اما در بیانیه‌ای این مساله را رد و اعلام کرد: ترکیه که میزبان بیش از چهار میلیون مهاجر است، نمی‌تواند بحران جدید مهاجرتی را از طرف یک کشور ثالث تحمل کند.

ترکیه این تصمیم آمریکا  را غیر مسوولانه خوانده و از پذیرش آن خودداری کرده است.

وزارت خارجه ترکیه اضافه کرده است: اگر آمریکا می‌خواهد این افراد را به کشورش ببرد،‌ می‌تواند به صورت مستقیم با هواپیما این کار را انجام دهد و هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ملت ترکیه بار بحران‌های مهاجرت ناشی از تصمیمات کشورهای ثالث در منطقه را متحمل شود.

صدها افغان در هفته‌های اخیر و در میان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها در کشورشان به ترکیه آمده و این نگرانی درباره بروز موج جدیدی از مهاجرت و پناهندگی را ایجاده کرده‌اند.

روابط بین آنکارا و واشنگتن بر سر مسایلی همچون خرید سامانه های دفاع موشکی ترکیه از روسیه و اختلاف نظرها درباره سوریه، لیبی و مدیترانه شرقی متشنج است.

در این میان، آنکارا پیشنهاد تامین امنیت و اداره کردن فرودگاه بین‌المللی کابل را پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان به دولت این کشور داده است  که می‌تواند به سطحی جدید  از همکاری بین متحدان ناتو منجر شود.

افزایش آوارگان داخلی در پی تشدید ناامنی ها در غرب افغانستان

افغانستانی ها با فروش اثاث خانه‌هایشان از کشور فرار می کنند

کلیدواژه